Politički
direktori Upravnog odbora Vijeća za implementaciju mira (PIC) sastali su se 3.
i 4. decembra u Sarajevu. PIC je pozvao sve relevantne domaće aktere da se
hitno i konstruktivno uključe u politički dijalog koji bi rezultirao usvajanjem
zakona o državnoj imovini, što je jedino prihvatljivo i održivo rješenje za
pitanje državne imovine kao ključnog elementa Programa 5+ 2.
- Odlaganje
rješavanja ovog pitanja za posljedicu ima kontinuiranu pravnu nesigurnost i
direktno ugrožava investicije koje su od suštinskog značaja za ekonomski razvoj
zemlje i dobrobit svih njenih građana – poručili su.
Dva
dana poslije, 6. decembra u Parlamentarnu skupštinu Bosne i Hercegovine iz
Predsjedništva Bosne i Hercegovine stigao je Prijedlog zakona o državnoj
imovini.
Zakon predviđa osnivanje Direkcije za
upravljanje, raspolaganje i evidenciju državne imovine. Stoga će za
primjenu zakona trebati tri miliona KM. Direkcija bi imala direktora, tri
zamjenika direktora i barem pet državnih službenika, šest zaposlenika sa
srednjom stručnom spremom. U
predloženom zakonu nabrojano je 14 stavova šta čini državnu imovinu Bosne i
Hercegovine.
Između ostalog piše da su to dobra na kojima
je pravo upravljanja, korištenja i raspolaganja imala SRBiH do 31. decembra
1991, uključujući nekretnine u BiH stečene izgradnjom od državnih organa
BiH ili izgradnjom iz državnih sredstava Fonda solidarnosti SFRJ.
To su i opća dobra kao što su atmosferski
zrak, zračni prostor, voda u rijekama, voda za piće ili tehničku upotrebu,
voda u jezerima i moru, te morska obala, radiofrekvencije, zatim javna dobra
kao što su javni putevi, ulice, trgovi, željeznički,
elektroprijenosni, gasovodni, toplovodni, telekomunikacioni i drugi
infrastrukturni koridori i mreže, pa građevinska zemljišta, poljoprivredna
zemljišta, šume i šumska zemljišta, biljni i životinjski
svijet, nacionalni i kulturno-historijski spomenici BiH, imovina koja je
poklonjena BiH...
Jučer je Kolegij
Zastupničkog doma BiH razmatrao ovaj prijedlog zakona, ali nije postigao saglasnost
da je Predsjedništvo ovlašteni predlagač zakona u skladu sa Ustavom BiH.
Denis Zvizdić (NiP) je glasao za, a protiv su bili Nebojša Radmanović (SNSD) i
Marinko Čavara (HDZ).
A da Prijedlog zakona neće proći bilo je jasno sredinom oktobra kada je Čavara rekao je da je "šokiran" što su članovi Predsjedništva BiH predložili zakon.
On je naveo da su i ranije Bećirović i Komšić predlagali određene zakone koji uopće nisu razmatrani u Parlamentu i najavio da će tako biti i sada u vezi sa Prijedlogom zakon o državnoj imovni koji su usvojili preglasavanjem Željke Cvijanović.
- Oni nisu uopće ovlašteni predlagači u skladu sa Poslovnikom doma Parlamentarne skupštine BiH niti po Ustavu i stoga uopće neće biti razmatran ni ovaj zakon - poručio je Čavara.
Ipak, dodao je, da se pitanje državne imovine treba što prije riješiti jer su mnoge investicije blokirane.
I opet je sada sve na čekanju.
Priča o državnoj imovini počinje 2004. kada je PIC naredio bh.
vlastima da riješe pitanje imovine.
Raspolaganje državnom
imovinom zabranjeno je zakonom koji je 2005. nametnuo tadašnji visoki
predstavnik Paddy Ashdown. Taj zakon propisuje da je ništavna svaka odluka,
akt, ugovor ili bilo koji drugi pravni instrument kojim se raspolaže državnom
imovinom suprotno odredbama Zakona.
On je na snazi, sve dok ne bude usvojen novi, kojim
se uređuje provođenje kriterija koji će se primjenjivati za utvrđivanje imovine
koja je u vlasništvu BiH, Federacije BiH, RS-a i Brčko Distrikta. Zakon o
državnoj imovini jedan je od neophodnih uvjeta 5+2 koje BiH mora ispuniti da bi
OHR finalizirao svoj boravak u Bosni i Hercegovini.
U decembru 2009. godine objavljen je
popis državne imovine obavljen pod pokroviteljstvom
OHR-a. Tim OHR-a popisao je ukupno 1.000 jedinica - 979 u BiH i 21 u
inostranstvu. Pod jedinicom se podrazumijeva imovina koja se vodi u jednom
imovinskom listu.
U januaru 2011. godine, kako bi spriječio promjenu
vlasništva nad državnom imovinom prije nego što Ustavni sud BiH donese konačnu
odluku o ustavnosti Zakona RS-a o statusu državne imovine koja se nalazi na
teritoriji Republike Srpske i pod zabranom je raspolaganja, bivši visoki
predstavnik Valentin Inzko donio je nalog o obustavi njegove primjene. Sporni
zakon usvojen je u NSRS-u u septembru 2010. godine.
Dodik je 2012. godine, a što se može pronaći na web
stranici predsjednika RS-a, objavio dokument pod nazivom "Dejtonska
struktura Bosne i Hercegovine i pravni položaj Republike Srpske". U
dokumentu je obrađeno i pitanje imovine.
- Kako Ustav BiH ne daje izričito pravo Bosni i
Hercegovini na imovinu jer u nabrajanju njenih nadležnosti u članu 3.1. (od a
do j), ne navodi pravo na imovinu, onda je jasno da Bosna i Hercegovina po
važećem Ustavu BiH nema imovinu, niti to pravo reguliše nekim drugim članom
Ustava - navodi se u ovom dokumentu.
U aprilu prošle godine visoki predstavnik Christian
Schmidt podsjetio je na ranije odluke Ustavnog suda BiH, prema kojim je BiH
titular cjelokupne državne imovine, uključujući imovinu bivše SFRJ i bivše
SRBiH, ali i javnih dobara. Naveo je i da nadležnost za regulisanje ovog
pitanja isključivo spada u opseg Parlamentarne skupštine BiH.
Članica Predsjedništva BiH Željka
Cvijanović poručila je tada da imovina pripada entitetima i da je
inicijativa članova Predsjedništva Željka Komšića i Denisa
Bećirovića da u proceduru upute prijedlog zakona o državnoj imovini
osuđena na propast.
Predsjednik RS-a Milorad
Dodik zaprijetio je nezavisnim statusom ovog bh. entiteta, ukoliko visoki
predstavnik u Bosni i Hercegovini Christian Schmidt nametne zakon o imovini. Iz entiteta Republika Srpska već dvije decenije ponavljaju stav da državna imovina pripada entitetima, a ne državi Bosni i Hercegovini.