Ustavni sud Bosne i Hercegovine je održao 150. plenarnu sjednicu na kojoj je razmatrao zahtjeve za
ocjenu ustavnosti i apelacije, te razmatrao i odlučivao o drugim pitanjima od
važnosti za Ustavni sud.
Na ovoj sjednici Ustavni sud je usvojio Izvještaj o
izvršenju odluka Ustavnog suda za period od augusta 2023. do novembra 2024.
godine.
Od odluka koje je donio na plenarnoj sjednici
Ustavni sud izdvaja:
U-6/24 (rješenje o
neizvršenju) – U ovom predmetu
Ustavni sud je donio rješenje o neizvršenju Odluke o dopustivosti i meritumu
broj U-6/24. Tim rješenjem Ustavni sud je utvrdio da Vlada Republike Srpske, odnosno Radovan Višković
kao predsjednik Vlade Republike Srpske, i Ministarstvo trgovine i turizma
Republike Srpske, odnosno Denis Šulić kao ministar Ministarstva trgovine i
turizma Republike Srpske, nisu izvršili Odluku Ustavnog suda broj U-6/24 od 11.
jula 2024. godine. U skladu sa članom 72. stav (6) Pravila Ustavnog suda, to
rješenje se dostavlja Tužilaštvu Bosne i Hercegovine na daljnje postupanje u
skladu sa zakonom.
Podsjećaju,
Odlukom Ustavnog suda broj U-6/24 usvojen
je zahtjev 13 zastupnika Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i
Hercegovine, te je utvrđeno da Odluka o načinu i uvjetima prodaje nekretnina u
vlasništvu Republike Srpske koje se nalaze u okviru posebnog područja Jahorina
javnim nadmetanjem – licitacijom ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj
114/23) nije u saglasnosti s odredbama čl. I/1, I/2. i VI/5. Ustava Bosne i
Hercegovine.
U-11/24 – U ovom
predmetu Ustavni sud je razmatrao zahtjev Općinskog
suda u Sarajevu (sudija Erdin Šabić) za ocjenu ustavnosti Zakona o Visokom
sudskom i tužilačkom vijeću Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik Bosne i
Hercegovine" br. 25/04, 93/05, 48/07, 15/08, 63/23 i 9/24) i Poslovnika Visokog
sudskog i tužilačkog vijeća ("Službeni glasnik Bosne i Hercegovine" br. 55/13,
96/13, 46/14, 61/14, 78/14, 27/15, 46/15, 93/16, 48/17, 88/17, 41/18, 64/18,
12/21, 26/21, 35/21, 68/21, 1/22, 26/23, 83/23, 9/24 i 27/24).
U odluci je utvrđeno da su osporeni zakon i poslovnik u skladu sa
članom I/2. Ustava Bosne i Hercegovine. U obrazloženju odluke Ustavni sud je,
između ostalog, istakao da osporeni zakon i poslovnik, koji su na pravnoj snazi
u vrijeme donošenja ove odluke, propisuju pravo da kandidat za pravosudne
funkcije može pokrenuti sudski spor protiv odluke o imenovanju pred Sudom Bosne
i Hercegovine, te obavezu VSTVBiH da kandidatu saopći razloge zbog kojih nije
imenovan na pravosudnu funkciju.
U-14/24 – U ovom predmetu Ustavni sud je razmatrao zahtjev četiri
delegata Doma naroda Parlamentarne skupštine Bosne i Hercegovine za ocjenu
ustavnosti čl. 3, 4. i 6. Zakona o imunitetu Republike Srpske ("Službeni
glasnik Republike Srpske" broj 39/24). Odlukom je
utvrđeno da propisivanje imuniteta od krivične odgovornosti za nosioce izvršne
vlasti u članu 3. nije u skladu sa Zakonom o imunitetu BiH, a, slijedom toga,
ni s Ustavom Bosne i Hercegovine.
Naime, Zakon o imunitetu BiH ne propisuje
imunitet od krivične odgovornosti za nosioce izvršne vlasti, već samo imunitet
od građanske odgovornosti za ono što učine prilikom vršenja službe. Ustavni sud
je zaključio da davanje imuniteta od krivične odgovornosti nosiocima izvršne
vlasti nije opravdano "preovlađujućim javnim interesom" da bi se moglo
odstupiti od jednog od osnovnih principa vladavine prava kojima je propisana
jednakost počinilaca krivičnih djela. Ustavni sud je utvrdio i neustavnost odredbi čl. 6. i 7. Zakona o imunitetu
RS-a zato što su tim odredbama redovni sudovi u potpunosti isključeni iz
odlučivanja o pitanju imuniteta, te nije omogućena dvostepenost u odlučivanju,
što je u suprotnosti sa Zakonom o imunitetu BiH, a, slijedom toga, i s Ustavom
BiH.
AP-5007/23 (Goran
Dragičević i Predrag Đuričić) – U
ovom predmetu Ustavni sud je zaključio da je apelantima prekršeno pravo na
pravično suđenje. Naime, Ustavni sud je smatrao da je proizvoljan zaključak
Fonda PIORS i Vrhovnog suda o tome da ne postoje zakonski uvjeti da se na
obračun visine penzije primijene odredbe člana 136a. Zakona o policiji i
unutrašnjim poslovima (u daljnjem tekstu: Zakon o policiji) na sve policijske
službenike, već samo na policijske službenike MUPRS-a. Naime, apelanti su bili
policijski službenici Granične policije BiH s prebivalištem u RS-u.
Doprinosi za
njih su uplaćivani u korist budžeta RS-a, a pravo na penziju su ostvarili radeći
"u posebnim uvjetima2, zbog čega im je priznato pravo na beneficirani radni
staž. Međutim, Fond PIO i Vrhovni sud su ih tretirali drugačije od policijskih
službenika koji isto pravo ostvaruju kao pripadnici MUPRS. Pri tome, Vrhovni
sud za takvo različito tretiranje apelanata nije ponudio relevantno opravdanje
i razloge. Na osnovu toga, Ustavni sud je zaključio da je presuda Vrhovnog suda
donesena bez uvažavanja naročitih okolnosti koje su mogle utjecati na ishod
postupka, te da Vrhovni sud nije ni pokušao odredbu člana 136a. Zakona o
policiji sagledati u širem kontekstu i u vezi s ustavnim pravima apelanata i
pravima iz Evropske konvencije.
AP-1665/24 (D. K.) – U ovom predmetu Ustavni sud je utvrdio
da nema kršenja apelanticinog prava na pravično suđenje kada je disciplinski postupak
protiv apelantice proveden u skladu sa Zakonom o VSTVBiH i Poslovnikom VSTVBiH
i kada su nadležna tijela VSTVBiH provela dokazni postupak i utvrdila apelanticinu
odgovornost iz člana 57. tačka 6. Zakona o VSTVBiH. Ustavni sud je zaključio da
su nadležna tijela svoje zaključke dovoljno jasno obrazložila, pri čemu je
obimnost dokaznog postupka opravdala donošenje odluke o produženju roka za
okončanje disciplinskog postupka. Ustavni sud je utvrdio i da je apelantica
propustila da prigovor o nepristranosti suda iznese u žalbi protiv odluke Drugostepene
disciplinske komisije za tužioce, zbog čega taj prigovor nije mogla s uspjehom
istaći prvi put u apelaciji Ustavnom sudu.
Sve odluke usvojene na plenarnoj sjednici bit će
dostavljene podnosiocima zahtjeva/apelantima u roku od mjesec dana i objavljene
u što kraćem roku na internetskoj stranici Ustavnog suda Bosne i Hercegovine, saopćio je Ustavni sud BiH.