Ustavni sud Bosne i Hercegovine na današnjoj 155. plenarnoj sjednici donio je odluke kojima je van snage stavio tri zakona donesena u Narodnoj skupštini Republike Srpske (NSRS), o čijoj ustavnosti je odlučivao.
Van snage su stavljene sporne odredbe Zakona o referendumu i građanskoj inicijativi RS-a, Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o društvima za osiguranje te Zakon o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i himne.
Odlukom
broj U-13/24 Ustavni sud je utvrdio da odredbe člana 22. stav (5), člana 24. stav (4), člana 26. i člana 30.
Zakona o referendumu i građanskoj inicijativi Republike Srpske ("Službeni
glasnik RS" broj 61/24, u daljnjem tekstu: ZRGI) nisu u skladu
sa čl. I/2. i III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine. Stoga je navedene odredbe
stavio van snage ab initio i odredio da one prestaju važiti od dana
njihovog objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srpske" broj 61/24.
Obrazlažući
odluku, Ustavni sud je, između ostalog, podsjetio na dosadašnju vlastitu praksu
tumačenja čl. I/2. i III/3.b) Ustava BiH.
Zatim, Ustavni sud je ukazao da iz
sadržaja osporenih odredbi i navoda podnosilaca zahtjeva proizlazi da se u ovom
predmetu suštinski postavlja pitanje je li za potrebe održavanja referenduma i
pokretanja građanske inicijative mogla biti uspostavljena nadležnost Republičke
izborne komisije (u daljnjem tekstu: RIK) da pravilnikom propisuje formu i
sadržaj glasačkog spiska (član 22. stav (5) ZRGI-ja), da donosi pravilnik na osnovu
kojeg zaključuje i potvrđuje konačne izvode iz glasačkog spiska koji se koristi
za provođenje referenduma i da propisuje rokove i način za zaključivanje i
potvrđivanje konačnog glasačkog spiska i za dostavljanje podataka o promjenama
u evidenciji građana koji glasaju u inozemstvu (član 24. stav 4. ZRGI-ja), da
za potrebe vođenja glasačkog spiska i izradu izvoda iz glasačkog spiska potrebne
podatke preuzima posredstvom Ministarstva unutrašnjih poslova (član 26) i da
donosi uputstvo kojim utvrđuje način i postupak izvoda iz glasačkog spiska za
glasače koji su vezani za domove zbog starosti, bolesti ili invaliditeta i koji
se nalaze u ustanovama za izvršenje krivičnih i prekršajnih sankcija ili drugim
ustanovama, a imaju pravo glasati na referendumu (član 30).
Zatim,
Ustavni sud je, krećući se u granicama konkretnog zahtjeva za ocjenu
ustavnosti, ukazao na vlastitu praksu iz odluka u predmetima br. U-4/12 i
U-12/24 u kojima je razmatrao pitanja nadležnosti Izborne komisije u Republici
Srpskoj da za potrebe održavanja općih i lokalnih izbora u tom entitetu
odlučuje o pitanjima u vezi s biračkim spiskom.
U vezi s tim, Ustavni sud je
zaključio da ni Izbornim zakonom ni Odlukom koju je CIK donio na osnovu ovlaštenja
iz Izbornog zakona nije predviđena bilo kakva nadležnost RIK-a da odlučuje o
biračkom spisku, niti da donosi podzakonske akte koji se odnose na birački spisak
za potrebe provođenja referenduma, niti se može zaključiti da postoji
nadležnost da potrebne podatke preuzima posredstvom Ministarstva unutrašnjih
poslova.
Nasuprot tome, Ustavni sud zapaža da iz sadržaja odredbe člana 2.9
stav (4) Izbornog zakona proizlazi da je CIK jedino tijelo koje je odgovorno za
tačnost, ažurnost i ukupni integritet Centralnog biračkog spiska za teritoriju
Bosne i Hercegovine.
Također, iz člana 3.1 Izbornog zakona proizlazi da se,
pored ostalog, Centralni birački spisak formira, vodi i koristi i za provođenje
referenduma, što upućuje na zaključak da se za provođenje referenduma mogu
koristiti samo podaci iz tog spiska koji vodi CIK, naročito imajući u vidu
činjenicu da je u članu 3.7 stav (3) Izbornog zakona propisano da CIK može
utvrditi izvod iz Centralnog biračkog spiska i za potrebe provođenja
referenduma.
Stoga, Ustavni sud je zaključio da su odredbe Izbornog zakona
Bosne i Hercegovine koje se odnose na Centralni birački spisak primjenjive na
postupak provođenja referenduma i građanske inicijative u Republici Srpskoj.
Na
osnovu toga, Ustavni sud je, primjenjujući načela i stavove iz svoje dosadašnje
prakse, zaključio da osporene odredbe člana 22. stav (5), člana 24. stav (4),
te čl. 26. i 30. ZRGI-ja predstavljaju normiranje oprečno izričitim odredbama
člana 2.9 stav (4), člana 3.1, člana 3.4 stav (3), člana 3.5 stav (2), člana
3.6 stav (2) tačka e), člana 3.6 stav (7), člana 3.7 stav (3) i člana 3.14
Izbornog zakona BiH kao "odluke institucija Bosne i Hercegovine".
Ustavni sud
je naglasio da se, u suštini, osporenim odredbama koje je donijela Narodna skupština
ponavlja tekst odredbi Izbornog zakona BiH o nadležnosti CIK-a i, bez bilo
kakvog ustavnog ovlaštenja, nadležnost za reguliranje takvih pitanja s ciljem
provođenja referenduma i građanske inicijative se povjerava RIK-u. Na takav
način, kako je naglašeno, Narodna skupština je u cijelosti zanemarila odredbu
člana 20.11 Izbornog zakona kojom je propisana obaveza entiteta da uskladi
svoje zakone i propise s Izbornim zakonom. Stoga, Ustavni sud je zaključio da
odredbe člana 22. stav (5), člana 24. stav (4), te čl. 26. i 30. ZRGI-ja, koji
je donijela Narodna skupština, nisu u skladu sa čl. I/2, III/3.b) i VI/5.
Ustava Bosne i Hercegovine zbog toga što su donesene protivno odredbama
Izbornog zakona, čime je prekršeno ustavno načelo vladavine prava iz člana I/2.
Ustava Bosne i Hercegovine, prema kojem su entiteti dužni poštovati zakone na
nivou Bosne i Hercegovine, kao i načelo obaveze poštovanja "odluke institucija
Bosne i Hercegovine" iz člana III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine.

Odlukom
u predmetu broj U-19/24 Ustavni sud je utvrdio da član 6. Zakona o
izmjenama i dopunama Zakona o društvima za osiguranje ("Službeni glasnik
Republike Srpske" broj 74/10), koji glasi: "U članu 18. u stavu 4. poslije
riječi: 'može' dodaju se riječi: 'samostalno ili'", nije u skladu sa čl.
I/2. i III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine. Ustavni sud je utvrdio da navedene
odredbe prestaju važiti narednog dana od dana objavljivanja odluke Ustavnog
suda u "Službenom glasniku Bosne i Hercegovine".
Ustavni
sud je ukazao da je osporenom odredbom proširena nadležnost Agencije za
osiguranje RS u međunarodnim odnosima omogućavajući joj da samostalno ili u
saradnji s Agencijom za osiguranje BiH zaključuje sporazume o saradnji s
nadležnim organima u drugim zemljama, koji uključuju razmjenu podataka. U vezi
s tim, Ustavni sud se pozvao na prethodne odluke u kojima se razmatralo pitanje
nadležnosti Agencije za osiguranje BiH (broj U-17/09 od 27. marta 2010. godine
i broj U-11/15 od 6. aprila
2016. godine) podsjećajući da Zakon o Agenciji za osiguranje BiH predstavlja obavezujući
pravni okvir s kojim se moraju uskladiti entitetski propisi koji reguliraju
osiguranje.
Ustavni
sud je istakao da je članom 9. stav 6. Zakona o Agenciji za osiguranje BiH
propisano da je Agencija za osiguranje BiH nadležna za zaključivanje ugovora za
razmjenu podataka s nadležnim organima drugih zemalja, uz saradnju s
entitetskim agencijama za nadzor osiguranja.
Na osnovu toga, Ustavni sud je
zaključio da proširenje nadležnosti Agencije za osiguranje RS nije u skladu sa
članom 9. stav 6. Zakona o Agenciji za osiguranje BiH.
Također, obrazloženo je
da prema članu 9. tog zakona Agencija za osiguranje BiH ima nadležnost da
zastupa Bosnu i Hercegovinu u pogledu svih pitanja vezanih za osnivanje
podružnica ili supsidijarnih društava, osiguravajućih društava ili posrednika u
bilo kojem entitetu ili Brčko distriktu i u trećim zemljama.
To znači da, prema
toj odredbi, isključivo Agencija za osiguranje BiH "zaključuje ugovore o saradnji
za razmjenu podataka s nadležnim organima drugih zemalja, uz saradnju s
entitetskim agencijama, pri čemu sarađuje s entitetskim agencijama".
Imajući u
vidu navedene odredbe državnog zakona, Ustavni sud je zaključio da entitetske
agencije nemaju nezavisno ovlaštenje da bez saradnje s Agencijom za osiguranje
BiH zaključuju međunarodne ugovore za razmjenu podataka.
Stoga, Ustavni sud je
zaključio da je osporena odredba u suprotnosti sa članom 9. stav 6. Zakona o
Agenciji za osiguranje BiH kao odluke institucija Bosne i Hercegovine, a
slijedom toga i u suprotnosti sa čl. I/2. i III/3.b) Ustava Bosne i
Hercegovine.
Odlukom
broj U-2/25 Ustavni sud je utvrdio da Zakon o dopuni Zakona o upotrebi zastae, grba i himne ("Službeni glasnik Republike Srpske" broj 4/25) nije u saglasnosti s odredbama čl. I/2. i
III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine u vezi s alinejom 6. Preambule Ustava Bosne
i Hercegovine. Stoga je navedene odredbe stavio van snage ab initio i
odredio da one prestaju važiti od dana njihovog objavljivanja u "Službenom
glasniku Republike Srpske" broj 4/25 od 24. januara 2025. godine.
Ustavni
sud je u obrazloženju odluke podsjetio na dosadašnju praksu u tumačenju čl.
I/2. i III/3.b) te alineje 6. Preambule Ustava BiH. Istakao je da je Zakon o
upotrebi zastave, grba i himne prije donošenja osporene odredbe sadržavao
odredbe koje se odnose na protokolarna i tehnička pitanja povremene upotrebe
simbola RS sa simbolima stranih država.
Međutim, ocijenjeno je da se osporenim
Zakonom o dopuni Zakona o upotrebi zastave, grba i himne omogućava trajno
isticanje simbola stranih država bez jasno definiranih uvjeta, čime se otvara
prostor za proizvoljnu i politički motiviranu praksu, kojom se per se
narušavaju državnost, suverenitet, teritorijalni integritet i politička nezavisnost
BiH.
Ustavni
sud je naglasio da su obilježja poput zastave i himne vrlo važna jer ta obilježja
odražavaju ustavni poredak i pravnu strukturu države. Ustavni sud je dalje
istakao da ni Parlamentarna skupština BiH niti entitetski zakonodavci nemaju
nadležnost da odobre da obilježja stranih država predstavljaju BiH jer bi to
bilo protivno opredijeljenosti "za suverenitet, teritorijalni integritet i
političku nezavisnost BiH u skladu s međunarodnim pravom".
Ustavni sud je
također ukazao da nije sporno da je Narodna skupština RS kao entitetsko
zakonodavno tijelo ovlaštena da propiše oblik, izgled i sadržaj simbola RS, te
način i mjesto njihove upotrebe, kao i da je ovlaštena da propisuje način na
koji će organi i institucije RS isticati simbole strane države. Međutim,
Ustavni sud je naglasio da je tu nadležnost potrebno vršiti u skladu s ustavnom
obavezom prema suverenitetu, teritorijalnom integritetu i političkoj
nezavisnosti BiH.
Ustavni
sud je istakao da sporna odredba omogućava isticanje obilježja određenih
stranih država na način da to očigledno daje na znanje ljudima u BiH da je
strana država imala ili još uvijek ima ulogu u pitanjima upravljanja u BiH.
Pored toga, naglašeno je da ona može ukazati na odanost entiteta vladi te
strane države. Stoga je ocijenjeno da je takva odredba prima facie
suprotna opredijeljenosti entiteta za suverenitet, teritorijalni integritet,
političku nezavisnost i međunarodni subjektivitet BiH.
Naime, to jednostavno
znači da predstavljanje entiteta i njihovih radnji unutar države BiH
obilježjima koja nisu utvrđena entitetskim zakonom o zastavi, grbu i himni
odnosno državnim zakonom o zastavi, grbu i himni predstavlja povredu člana I/2.
Ustava Bosne i Hercegovine i člana III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine u vezi s
alinejom 6. Preambule Ustava Bosne i Hercegovine.
Stoga, Ustavni sud zaključuje da Zakon o dopunama Zakona o upotrebi
zastave, grba i himne nije u skladu sa čl. I/2. i III/3.b) Ustava Bosne i
Hercegovine u vezi s alinejom 6. Preambule Ustava Bosne i Hercegovine.