Ustavni sud Bosne i Hercegovine danas i sutra održava 153. plenarnu
sjednicu u Sarajevu na kojoj
razmatra zahtjeve za ocjenu ustavnosti i apelacije, te druga pitanja od
važnosti za Ustavni sud.
U dosadašnjem toku zasjedanja Ustavni sud je
donio odluku u predmetu broj U-20/24 kojom je Ustavni sud utvrdio da član 4. stav (1)
tačka 12) Pravilnika o nastavnom planu i programu za osnovni odgoj i
obrazovanje Republike Srpske ("Službeni glasnik RS-a" broj 77/24) i Prilog broj
20 – Nastavni program za nastavni predmet Historija za 9. razred osnovne škole
u dijelu koji se odnosi na "Temu 11. Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski
rat" nisu u skladu sa čl. I/2. i III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine i suprotni
su standardima iz Okvirnog zakona o visokom obrazovanju i Zajedničke jezgre kao
odluka institucija Bosne i Hercegovine.
Stoga je navedene akte stavio van snage
i oni su prestali važiti od dana njihovog objavljivanja u "Službenom glasniku
Republike Srpske" broj 77/24.
Odlukom Ustavnog suda zabranjeno je izvođenje
nastave za nastavni predmet Historija za 9. razred osnovne škole na osnovu str.
185–192. udžbenika "Istorija za 9. razred osnovne škole", čiji je izdavač Javno preduzeće "Zavod za udžbenike i nastavna
sredstva" a.d. Istočno Sarajevo, izdanje za 2024. godinu, koji je odobren aktom
Ministarstva broj 07.041/052-4017-1/18 od 25. juna 2018. godine.
Za provođenje
ove odluke Ustavni sud je zadužio ministra obrazovanja i kulture Republike
Srpske i direktora Republičkog pedagoškog zavoda Republike Srpske.
Ustavni sud je u obrazloženju odluke, između
ostalog, podsjetio na dosadašnju vlastitu praksu tumačenja člana I/2. Ustava
BiH, prema kojem ovaj član sadrži načelo vladavine prava, te da načelo
vladavine prava podrazumijeva da svi zakoni, drugi propisi, kao i postupci
nositelja vlasti moraju biti u skladu s Ustavom.
Ovo načelo zahtijeva da svi
entitetski i kantonalni ustavi, zakoni i drugi propisi koji se donose moraju
biti usklađeni s ustavnim načelima, što dalje znači da pravni sistem počiva na
hijerarhiji pravnih akata, počevši od ustava kao najvišeg pravnog akta pa do
podzakonskih akata. Također je podsjetio na vlastiti stav o ustavnoj obavezi
poštovanja državnih zakona, prema kojem "donošenje entitetskih zakona oprečno
proceduri koja je propisana državnim zakonima pokreće pitanje ustavnosti takvih
zakona u smislu odredbi člana III/3.b) Ustava BiH", te da se obaveze koje
nameću državni zakoni moraju poštovati. Stoga može doći do povrede člana
III/3.b) Ustava BiH, uključujući i načela vladavine prava iz člana I/2. Ustava
BiH ukoliko zakoni entiteta nisu usklađeni s državnim zakonom koji u
relevantnoj oblasti sadrži takav zahtjev.
Ustavni sud je ponovio stav da Okvirni zakon o osnovnom
i srednjem obrazovanju služi kao osnovni normativni instrument kojim država
regulira oblast obrazovanja na općenit i principijelan način, dok se federalnim
jedinicama prepušta da tu istu oblast reguliraju preciznije, ali obavezno u
skladu s državnim zakonom.
Istakao je da je na osnovu Okvirnog zakona
uspostavljen jasan pravni okvir koji je obavezivao i Ministarstvo obrazovanja i
kulture RS da obrazovanje organizira tako da se, između ostalog, zasniva na
vladavini zakona i na poštovanju ljudskih prava; da se razvija svijest o
pripadnosti državi Bosni i Hercegovini, vlastitoj kulturnoj samosvijesti,
jeziku i nasljeđu, na način koji je u skladu s civilizacijskim tekovinama; te
da se informacije ili znanje koji su uključeni u nastavni plan i program
predstavljaju tako da podržavaju i njeguju različite kulture, jezike i vjeroispovijesti
učenika i da razvijaju toleranciju na različitost, multiperspektivnost,
otvorenost, kritičko mišljenje i razumijevanje konteksta.
U tom smislu,
Ustavni sud zapaža da iz spornog
priloga – sadržaja programa koji se odnosi na temu "Republika Srpska i
Odbrambeno-otadžbinski rat" proizlazi da je nastavnim programom predviđeno da
svi učenici treba da obrađuju sljedeće teme: "Nastanak Republike Srpske, Vojska
Republike Srpske i Odbrambeno-otadžbinski rat (1992–1995), Stradanje i zločini
nad srpskim narodom i Republika Srpska poslije Dejtonskog sporazuma – Kultura
pamćenja u lokalnoj zajednici".
Zatim iz kolone koja se odnosi na "Ishod
učenja" proizlazi da svaki učenik u Republici Srpskoj treba "[o]bjasniti
okolnosti i značaj nastanka Vojske Republike Srpske, navesti uzroke i
posljedice Odbrambeno-otadžbinskog rata, navesti najznačajnije ratne operacije
Vojske Republike Srpske, ratna žarišta i njihov značaj, navesti mjesta
stradanja Srba tokom Odbrambeno-otadžbinskog rata, kao i najveća stratišta Srba
u XX vijeku, navesti primjere uništenja kulturno-istorijskog nasljeđa srpskog
naroda, procijeniti značaj njegovanja kulture sjećanja na žrtve
Odbrambeno-otadžbinskog rata, kao i tradicije i kulture srpskog naroda".
Dovodeći navedeni sadržaj u vezu
s relevantnim odredbama Okvirnog zakona, Ustavni sud primjećuje da iz spornog
dijela nastavnog programa, odnosno tema koje trebaju biti obrađivane, slijedi
da teme koje se odnose na Republiku Srpsku i srpski narod obuhvataju veći dio
nastavnog plana i programa za osnovnu školu.
Ustavni sud smatra da se takav
pristup, kojim se nastavnim planom isključuju perspektive pripadnika drugih
etničkih grupa, ne može smatrati usklađenim s obavezom Ministarstva da podržava
i njeguje različite kulture, jezike i vjeroispovijesti svojih učenika, te da podržava i njeguje
različite kulture i toleranciju na različitost. Iz osporenih odredbi uopće nije
jasno kako i na koji način se pobrojane teme odnose na pripadnike drugih
konstitutivnih naroda i pripadnika grupe Ostalih.
Također je nejasno kako se
pripadnicima drugih konstitutivnih naroda i Ostalim u obrazovnom procesu omogućava
da, uz vlastiti kulturni identitet, razvijaju i svijest o privrženosti državi
Bosni i Hercegovini, razumijevaju i njeguju potrebe za kulturom
i očuvanjem nacionalnog kulturnog nasljeđa i kulturnih dobara, te razvijaju
poštovanje različitosti i mišljenja drugih na način koji podstiče ravnopravnost
i toleranciju.
U
situaciji kada sporne odredbe nastavnog plana i programa onemogućavaju da se historijska viđenja
pripadnika drugih društvenih grupa uklope u praktičnu realizaciju nastavnog
plana i programa, Ustavni sud smatra da se osporene odredbe nastavnog plana ne
mogu smatrati usklađenim s načelima iz člana 3. Okvirnog zakona.
Također, zbog činjenice da se
osporene odredbe Pravilnika i Priloga u većem dijelu odnose na Republiku Srpsku
i srpski narod u Bosni i Hercegovini, Ustavni sud smatra da nastavni plan u
spornom dijelu ne zadovoljava ni zahtjev multiperspektivnosti na koji je
ukazano u Zajedničkoj jezgri. Ustavni sud ukazuje da se takav pristup naročito ukazuje
nužnim u multietničkim državama kakva je Bosna i Hercegovina.
Ustavni sud
smatra da je, primjenjujući standarde iz Okvirnog zakona i Zajedničke jezgre,
nastavni program za historiju za period od 1992. do 1995. godine bilo nužno
koncipirati tako da pokriva više različitih perspektiva kako bi se dobila što
objektivnija i cjelovitija slika prošlih događaja, te uvažavale različite
perspektive i iskustva različitih etničkih, vjerskih i kulturnih grupa u Bosni
i Hercegovini. Bez takvog pristupa nije moguće ostvariti cilj obrazovanja u
Bosni i Hercegovini, prema kojem je, u smislu člana 3. stav 2. tačka d)
Okvirnog zakona, nužno osigurati da učenici, na način koji je u skladu s
civilizacijskim tekovinama, upoznaju i uvažavaju druge i drugačije, poštujući
različitosti i njegujući međusobno razumijevanje, trpeljivost i solidarnost
među svim narodima i zajednicama u Bosni i Hercegovini. U tom
pogledu, Ustavni sud zapaža da je na nužnost primjene tog načela ukazano u
Preporukama Vijeća ministara BiH.
Osim toga, Ustavni sud zapaža da iz Preporuka
Organizacije za sigurnost i saradnju u Evropi, kao i Preporuka Evropske komisije protiv rasizma i
netolerancije proizlazi da u Bosni i Hercegovini postoje značajni problemi u vezi
s implementacijom načela multiperspektivnosti u nastavi historije, što dovodi
do pristranosti i neravnomjerne prezentacije događaja iz perioda od 1992. do 1995.
godine. Ustavni sud također ukazuje da je nužnost provođenja navedenih načela
ustanovljena u članu 2.3. Smjernica za pisanje udžbenika historije, kao i u
relevantnim odredbama Zajedničke jezgre za historiju, u kojima je naglašeno
načelo multiperspektivnosti u izučavanju historije.
Ustavni sud zapaža da su
upravo osporene odredbe Pravilnika i Priloga bile temelj za pisanje udžbenika
koji je odobrilo Ministarstvo. Dalje, Ustavni sud zapaža da je već u
predgovoru udžbenika navedeno: "U žiži su srpski narod i Bosna i Hercegovina". Također, nakon uvida u
sadržaj udžbenika, Ustavni sud zapaža da je "9. januar" označen kao Dan
Republike Srpske, rat u Bosni i Hercegovini je predstavljen kao građanski rat,
prezentirana je "Deklaracija Skupštine srpskog naroda u Bosni i Hercegovini",
navedeno je da su institucije Bosne i Hercegovine zajedničke institucije.

Osim
toga, navedeno je da Republika Srpska "[nj]eguje
bliske veze sa svojom maticom Srbijom", da je "[o]dluka
o statusu Brčkog, koje je u ratu bilo u Srpskoj, bila […] na štetu
srpskog entiteta". Zatim, Ustavni sud naročito naglašava da je navedeno: "[p]rotiv
interesa Republike Srpske nerijetko su bile odluke Kancelarije visokog
predstavnika i Ustavnog suda BiH", a zatim je u dijelu koji nosi naziv "Pitanja i zadaci" postavljeno
pitanje "Koje su dvije institucije služile za podrivanje nadležnosti Republike
Srpske i centralizaciji BiH?".
Osim toga, navedeno je "[u] Ustavnom sudu BiH
bošnjačke i strane sudije preglasavale su u važnim predmetima srpske i hrvatske
sudije. Tako je Ustavni sud donio odluke o: konstitutivnosti sva tri naroda na
cijelom prostoru BiH, osporavanju znamenja Republike Srpske (grb i himna), kao
i Dana Republike (9. januar) itd.".
Ustavni sud smatra da se
dozvoljavanje ovakvog prikaza u udžbeniku ne može smatrati komplementarnim s obavezom
koja proizlazi iz odredbe člana 3. stav 2. tačka c) Okvirnog zakona, prema kojoj
su opći ciljevi obrazovanja, koji proistječu iz općeprihvaćenih, univerzalnih
vrijednosti, "promoviranje poštovanja ljudskih prava i osnovnih sloboda i priprema
svake osobe za život u društvu koje poštuje načela demokratije i vladavine
zakona“.
U skladu s tim, Ustavni sud naglašava da obrazovni sadržaji, posebno
oni koji se odnose na historiju i društvo, moraju biti usklađeni s pravnim
normama i demokratskim vrijednostima kako bi se spriječili diskriminacija,
revizionizam, ideološka manipulacija ili indoktrinacija djece.
U tom smislu,
Ustavni sud podsjeća da obrazovanje ima ključnu ulogu u oblikovanju društvene
svijesti i razumijevanju važnosti poštovanja vladavine zakona, što uključuje i
obavezu poštovanja pravosnažnih sudskih odluka. Također, nenavođenje presuda o
genocidu i ratnim zločinima u odgovarajućem kontekstu trivijalizira te zločine
i negativno utječe na proces pomirenja, što je suprotno vrijednostima
istaknutim u Preambuli Ustava BiH, u kojoj je naglašena predanost "miru,
pravdi, toleranciji i pomirenju" te da "demokratske ustanove vlasti i pravični
postupci najbolje uspostavljaju miroljubive odnose u pluralističkom društvu
[...]".
Prikazivanje Ustavnog suda onako
kako je učinjeno u udžbeniku direktno podriva povjerenje u pravni poredak
države, što je protivno poštovanju načela demokratije i vladavine zakona. U tom
pogledu, Ustavni sud ukazuje da isticanje "9. januara" kao Dana Republike
Srpske ili korištenje sintagme "zajedničke institucije" za institucije Bosne i
Hercegovine, bez poveznice s konačnim i obavezujućim odlukama Ustavnog suda,
dodatno sugerira na nepoštovanje načela ustavne vladavine prava.
Navođenje da
su protiv "interesa Republike Srpske nerijetko bile odluke Kancelarije visokog
predstavnika i Ustavnog suda BiH" i postavljanje nastavnog pitanja poput "Koje
su dvije institucije služile za podrivanje nadležnosti Republike Srpske?" za
učenike IX razreda osnovnih škola u Republici Srpskoj samo vodi stvaranju
negativnih stavova prema državnim institucijama i institucijama uspostavljenim
Općim okvirnim sporazumom za mir u Bosni i Hercegovini.
Na taj način se također
narušava svijest o pripadnosti Bosni i Hercegovini, što je u direktnoj
suprotnosti s ciljem obrazovanja navedenim u članu 3. Okvirnog zakona, koji
zahtijeva "razvijanje svijesti o pripadnosti državi Bosni i Hercegovini".
Stoga,
Ustavni sud zaključuje da način na koji je napisan nastavni program, u dijelu
koji se odnosi na period od 1992. do 1995. godine, ne zadovoljava standarde iz
čl. 2, 3, 36. i 42. Okvirnog zakona i Zajedničke jezgre.