open-navfaktor-logo
Prijava
search
Aplikacija je zaživjela i u BiH
Zašto su proizvodi sa Temua tako jeftini, da li su sigurni i zašto je kineski div pod istragom Evropske komisije
AUTOR: Faktor
03.11.2024. u 14:02
get url
text
Kineska aplikacija Temu stigla je nedavno u Bosnu i Hercegovinu. Skoro sve što vam padne na pamet, a služi vam u svakodnevnom životu, u vašem domu, automobilu, vrtu..., možete kupiti online preko Temua. 
Temu je globalna e-commercce aplikacija koja je zasad najveći konkurent Amazonu. U prednosti je zbog izuzetno niskih cijena proizvoda a u BiH je trenutno dostava besplatna. Na naručene artikle čeka se i do 20 dana. Međutim, isporuka može biti i brža, što se dodatno plaća. Roba se isporučuje direktno iz Kine kupcima širom svijeta pa tako i u BiH. 
Šta Evropska komisija želi
Kompanija je u vlasništvu popularne platforme za e-trgovinu u Kini Pinduoduo Inc. Sada imaju oko 92 miliona korisnika širom Evropske unije.
No koliko je Temu pouzdan i kako im se isplati dostavljati širom svijeta robu po tako niskim cijenama?
Evropska komisija je prije par dana otvarila službeni postupak protiv Temua a u skladu sa Zakonom o digitalnim uslugama. 
Komisija je otvorila službeni postupak kako bi procijenila je li Temu možda prekršio Zakon o digitalnim uslugama (DSA) u područjima povezanim s prodajom ilegalnih proizvoda, dizajnom usluge koji može izazvati ovisnost, sistemima koji se koriste za preporučivanje kupovine korisnicima, kao i da li daju pristup podacima za istraživače.
Odluka je uslijedila nakon preliminarnih analiza izvještaja o procjeni rizika koje je dostavio Temu krajem septembra 2024., odgovora na službene zahtjeve Komisije za informacijama od 28. juna 2024. i 11. oktobra 2024., kao i informacija koje su podijelile treće strane. Komisija se također oslanjala na informacije podijeljene putem mehanizma saradnje s nacionalnim tijelima u okviru Evropskog odbora koordinatora za digitalne usluge, posebno s irskim koordinatorom za digitalne usluge.
Temu je 31. maja 2024. proglašen vrlo velikom internetskom platformom na temelju Akta EU-a o digitalnim uslugama nakon što je izjavio da u EU-u ima više od 45 miliona aktivnih korisnika mjesečno. Četiri mjeseca nakon uvrštenja Temu je morao ispuniti najstrože obveze primjenjive na vrlo velike internetske platforme, kako je utvrđeno u Aktu o digitalnim uslugama. To uključuje obvezu da propisno procijeni i ublaži sve sistemske rizike koji proizlaze iz njegove usluge. Temu je posljednji put prijavio 92 miliona mjesečnih korisnika u septembru 2024.
Iz Evropske komisije ističu da imaju za cilj zaštiti potrošače, što je temelj Zakona o digitalnim uslugama. 
Kažu da žele biti sigurni "da proizvodi koji se prodaju na platformi Temu ispunjavaju standarde EU-a i da ne štete potrošačima".
 - Želimo osigurati da Temu poštuje Akt o digitalnim uslugama. Naročito kako bi se osiguralo da proizvodi koji se prodaju na njihovoj platformi ispunjavaju standarde EU-a i ne štete potrošačima. Naša provedba jamčit će jednake uvjete i da svaka platforma, uključujući Temu, u potpunosti poštuje zakone koji naše europsko tržište čine sigurnim i pravednim za sve - izjavila je izvršna potpredsjednica Komisije Margrethe Vestager. 
Temu je saopštio da "ozbiljno shvata" obaveze propisane Zakonom o digitalnim uslugama i da kontinuirano ulaže u jačanje svojih sistema i zaštitu potrošača na njihovoj platformi.
Milionske narudžbe
- U potpunosti ćemo sarađivati sa regulatorima kako bismo podržali naš zajednički cilj - sigurno, pouzdano tržište za potrošače - navela je kompanija u svom saopćenju.
 Takođe je Evropska komisija ranije otvorila istragu o drugoj platformi za e-trgovinu AliExpress, dok se Temu suočio sa istragom u Sjedinjenim Državama, gdje je Kongres optužio kompaniju da nije spriječila da se na platformi prodaju proizvodi koji su nastali prinudnim radom.
Temu osvaja Evropu kao oluja. Potrošači su pohrlili na platformu, privučeni njenim nevjerojatno niskim cijenama, beskrajnim popustima i brzim isporukama, ocjenjuje Evropska organizacija za zaštitu potrošača (BEUC). 
Kineski internetski prodajni gigant, koje je pokrenuo prodaju u Evropi 2023., bilo je najčešće preuziman, kao aplikacija, za kupovinu u Francuskoj i Italiji 2023., s 12 miliona, odnosno devet miliona preuzimanja prema Business of Apps. Čak 75 miliona Evropljana koristi ga barem jednom mjesečno. Čak je i Amazon zabrinut.
Ali pravo je pitanje mogu li potrošači koji kupuju na Temuu biti sigurni ili iće zažaliti?
U maju 2024. došli smo do zaključka: potrošači zaslužuju bolje, navode iz BEUC-a. 
- Brzo pretraživanje na platformi govori vam da kupujete od kompanija uglavnom lociranih u Kini koje, barem u maju ove godine, često niste imali načina kontaktirati ako nešto pođe po zlu. Često nije bilo naznaka zadovoljava li proizvod koji kupujete standarde sigurnosti proizvoda EU-a.
Čini se da je Temu od tada prilagodio ovu praksu, ali trebamo više vremena da vidimo jesu li to dovoljne i smislene promjene.
Platforma je također bila prepuna štetnim tehnikama dizajna za prevaru potrošača. Kliknuli smo stavke na stranicama s rezultatima proizvoda koje bi zatim vodile, na sljedećem ekranu, do potpuno različitih količina, cijena ili čak proizvoda. Pokušali smo zatvoriti svoj račun i vidjeli kroz koliko smo petlji morali preskočiti da bismo došli do toga - naveli su iz Evropske organizacije za zaštitu potrošača. 
Dobra vijest je da europsko pravo, uključujući Zakon o digitalnim uslugama, sigurnosti proizvoda i pravilima nadzora tržišta štite potrošače i kažnjavaju takvo ponašanje. Zbog toga su BEUC i razne nacionalne potrošačke skupine koje su članice te mreže u maju podnio pritužbe Evropskoj komisiji i nacionalnim vlastima tražeći od njih da pokrenu istrage i poduzmu mjere odvraćanja protiv kompanije.
- Od tada su niz testova proizvoda potvrdili da mnogi artikli kupljeni na Temuu nose neprihvatljive sigurnosne rizike - navodi BEUC.
Šta je pokazalo testiranje proizvoda
U julu 2024. talijansko udruženje potrošača i član BEUC-a Altroconsumo poduzeli su testiranje proizvoda kupljenih na Temu. Rezultati su porazni za kinesku kompaniju.
Većina od 25 kupljenih proizvoda nije poštovala ni nacionalna ni EU pravila o sigurnosti proizvoda. Na primjer, proizvodi koji se prodaju za bebe kojima niču zubi prelako su se raspadali, stvarajući opasnost od gušenja. Dječje igračke, koje su se reklamirale kao velike slagalice, ali koje su zapravo bile "građevinske igre", nisu sadržavale dovoljno uputa. Altroconsumo je također testirao balone za zabavu koji su nosili zabrinjavajuće jak hemijski miris koji je bilo teško identificirati, ali koji je tipičan za otapala ili silikon.
Mjesec dana kasnije, danska grupa potrošača i član BEUC-a Forbrugerrådet Tænk otkrili su da su proveli testove proizvoda koje koriste djeca, poput igračaka ili nosiljki za bebe, električnih proizvoda, poput adaptera i kamera za nadzor, kozmetike i deterdženata.
Otkrili su da 30 od 38 proizvoda nije u skladu s pravilima EU-a o sigurnosti proizvoda. Jedanaest od 15 proizvoda za djecu nije prošlo testove sigurnosti, a tri od šest krema za sunčanje sadržavalo je sastojak koji se više ne koristi na danskom tržištu i koji će biti zabranjen u cijeloj EU od 2025. Dva od četiri adaptera nisu prošla test visokog napona i stoga nose stvarni rizik od strujnog udara. Neke oznake na proizvodima bile su potpuno obmanjujuće. Iako je Temu uklonio dotične proizvode nakon što su testovi izašli u javnost, oni ukazuju na sistemski problem.
Ovo nisu izolirani testovi. Skupina potrošača iz Velike Britanije i članica BEUC-a Which? navela je da su u prodaji pronađene opasne električne grijalice, kao i ilegalno oružje bez ikakve provjere starosti kako bi se provjerilo je li završilo u rukama maloljetnika. 
Temu očito osvaja tržišta svojim ultra niskim cijenama dok kriza troškova života nastavlja pogađati Evropu. Ali to čini žrtvujući sigurnost robe u ponudi i stvari koje potrošači u Evropi ili uzimaju zdravo za gotovo ili zaslužuju po zakonu.
- Vlasti diljem EU-a moraju uskočiti i osigurati da Temu ispunjava svoje obaveze, kako na europskoj tako i na nacionalnoj razini. Ne može se isplatiti kršiti zakon i ugrožavati potrošače, niti je pošteno prema drugim kompanijama koje se trude pridržavati postojećih zakona. Trebali biste biti sigurni kada idete u kupovinu na Temu - navodi BEUC.
Kupci bi trebali biti oprezni kada krenu u Temu.
- Stvari mogu biti jeftine; također mogu biti opasne i nezakonite. Temu čeka veliki posao i odgovornost ako želi biti više nego "one-hit wonder" na tržištu EU - zaključuje BEUC. 
Zašto je Temu tako jeftin
Stvari na Temuu su tako jeftine zbog nekoliko faktora. Prvo, većina proizvoda se isporučuje iz Kine gdje su troškovi materijala i rada niži nego u zapadnim zemljama. Dodatno, Temu povezuje kupce direktno s proizvođačima i dobavljačima, eliminirajući višestruke posrednike. Drugi razlog je taj što Temu koristi resurse koje pruža njegova sestrinska kompanija Pinduoduo. Pinduoduo ima bliske veze s velikom mrežom dobavljača. To omogućuje Temu da dobije bolje cijene od ovih dobavljača.
Jedan od glavnih razloga zašto Temu može ponuditi proizvode po tako niskim cijenama je njihova upotreba lažnih proizvoda. Temu svoje proizvode nabavlja od nebrendiranih proizvođača diljem Kine, što im omogućuje značajno smanjenje troškova.
To znači da proizvodi koje prodaju često nisu iste kvalitete kao proizvodi robnih marki i neće tako dugo trajati
Platforma za online kupnju Temu nedavno je potrošila milione dolara za reklamu na američkom Super Bowlu koja se prikazivala nekoliko puta.
Aplikacija je također rangirana kao najčešće preuzimana aplikacija za besplatnu kupovinu na Google Playu i Appleovoj App Store. Google navodi da njegova aplikacija Temu ima više od 100 miliona preuzimanja i 2,5 miliona recenzija, dajući aplikaciji 4,7 od pet zvjezdica. App Store prikazuje gotovo milion recenzija s istom ukupnom ocjenom.
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.