GRECO navodi da BiH nije postigla nikakav opipljiv napredak od usvajanja Dodatka Drugom izvještaju o usklađenosti. Od ukupno 22 preporuke, samo deset je provedeno na zadovoljavajući način. Osam preporuka ostaje djelomično provedeno, a četiri nisu provedene.
Što se tiče inkriminacije, BiH je ispoštovala većinu preporuka sadržanih u Izvještaju o evaluaciji. GRECO podsjeća da se krivično zakonodavstvo zemlje sastoji od četiri krivična zakona na različitim nivoima vlasti: državni nivo, Federacija Bosne i Hercegovine, Republika Srpska i Brčko Distrikt.
Pozitivno je to što je izmjenama Krivičnog zakona Republike Srpske ukinuta odredba o stvarnom kajanju, uveden pojam korisnika trećih strana u odredbe koje se odnose na aktivno podmićivanje i usklađene sankcije za neke odredbe o pasivnom podmićivanju s onima uključenim u Krivični zakon Federacije Bosne i Hercegovine i Brčko Distrikta.
Nadalje, Krivični zakoni Republike Srpske i Distrikta Brčko inkriminiraju podmićivanje privatnog sektora u posebnim odredbama, koje se razlikuju od onih o podmićivanju u javnom sektoru. To, međutim, nije slučaj za Krivični zakon Federacije Bosne i Hercegovine. Zatim, ostaju i neki drugi nedostaci, posebno u pogledu usklađivanja sankcija na cijelom teritoriji države.
Poziv vlastima na nastavak reformi
Vlasti u BiH su pozvane da nastave s reformskim procesom kako bi se osigurao potpuno usklađen i dosljedan pravni okvir za kriminalizaciju krivičnih djela korupcije na cijeloj teritoriji države, u skladu s Krivičnopravnom konvencijom o korupciji (ETS 173).
Što se tiče transparentnosti finansiranja stranaka samo je jedna preporuka provedena na zadovoljavajući način o pitanju objavljivanja podataka o finansijama političkih stranaka i političkih subjekata koji učestvuju na izborima. Osim toga, tražena su samo djelomična rješenja kao odgovor na nedostatke utvrđene u Izvještaju o evaluaciji.
Na primjer, političke stranke su bile obavezne voditi evidenciju o članarinama i dobrovoljnim prilozima te izdavati potvrde o tome, uključiti primanja od povezanih subjekata u finansijske račune i uspostaviti mehanizme interne finansijske kontrole.
Međutim, potrebno je dodatno promovirati korištenje bankarskog sistema za doprinose političkim strankama, uvesti princip jedinstvenog računa kampanje, postići povećanu transparentnost računa i aktivnosti subjekata povezanih s političkim strankama, po pitanju kršenja pravila financiranja izbora, uvesti definirane i djelotvorne, razmjerne i odvraćajuće sankcije u oblasti političkog finansiranja za sva povezana kršenja i za sve uključene osobe.
Iako je pri Centralnoj izbornoj komisiji (CIK) osnovana nova Služba za reviziju finansiranja političkih stranaka, nema dokaza o povećanju finansijskih i kadrovskih sredstava dodijeljenih CIK-u za obavljanje nadzornih funkcija koje se odnose kako na stranačko tako i na finansiranje izbora, niti je saradnja i koordinacija između CIK-a, poreznih tijela i agencija za provedbu zakona ojačana na operativnom i izvršnom nivou.
Proces reformi potrebno je energično provoditi kako bi se dodatno povećala transparentnost političkog finansiranja i uloga političkih stranaka kao temeljnog elementa demokratskog sistema. GRECO je još jednom pozvao vlasti u Bosni i Hercegovini da u potpunosti provede osam (od devet) preporuka na temu transparentnosti finansiranja stranaka koje ostaju neriješene.
Poduzete ograničene mjere u cilju sprečavanja korupcije u parlamentu i sudstvu u BiH
GRECO je objavio i privremeni izvještaj o procjeni mjera koje su vlasti Bosne i Hercegovine poduzele u cilju provođenja preporuka vezanih za sprečavanje korupcije među članovima parlamenta, sudijama i tužiocima.
Kako je navedeno u tom izvještaju, Bosna i Hercegovina poduzela je samo ograničene mjere u cilju ispunjavanja neprovedenih preporuka iz Četvrtog kruga evaluacije. Nijedna od 15 preporuka iz Izvještaja nije provedena, a djelomično je provedeno osam preporuka dok je neprovedeno ostalo njih sedam.
Što se tiče članova parlamenta, nije bilo novih poteza u pravcu jačanja sistema integriteta. Još nisu uvedena pravila za zastupnike o njihovoj interakciji s trećim stranama, a članovi parlamenta i dalje nemaju priliku da se posavjetuju ili obuče o sprečavanju korupcije.
- Nisu dostavljene nove informacije u vezi sa izvještajima o praćenju praktične primjene Kodeksa ponašanja parlamentaraca. Pat-pozicija je evidentirana i o pitanju novog Zakona o sukobu interesa, koji više nije predmet razmatranja - navodi GRECO.
Također, kažu da nije uspostavljen vjerodostojan i nezavisan mehanizam za sprečavanje i rješavanje pitanja sukoba interesa ili osiguravanje provjere izjava o imovini, koje daju članovi parlamenta na državnom nivou.
Kada su u pitanju sudije i tužioce, izmjene i dopune Zakona o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću (VSTV) sada su proslijeđene Parlamentu, ali još nisu usvojene, a u okviru struktura VSTV-a još nisu uspostavljeni zasebni sudski i tužilački odjeli i potkomisije.
Kriteriji za ocjenjivanje rada sudija i tužilaca iz 2018. godine sada su stavljeni van snage, a novi kriteriji formirani u cilju prevazilaženja tog nedostatka nisu dovoljno sveobuhvatni u pogledu kvalitativne evaluacije.
Povjerljivo savjetovanje za nosioce sudskih funkcija
Još ne postoje ni garancije da se izvršna i zakonodavna vlast neće miješati tokom evaluacija, a GRECO također navodi da nije provedena nijedna budžetska i kadrovska analiza vezana za probleme zaostalih predmeta.
Ipak, napravljeni su obećavajući inicijalni koraci u pravcu uvođenja povjerljivog savjetovanja za nosioce sudskih funkcija, a usvojena je i Komunikacijska strategija, ali ona još uvijek nije materijalizirana.
Imajući u vidu da od Drugog izvještaja o usklađenosti nije bilo općeg napretka u provođenju GRECO preporuka, u ovom izvještaju se zaključuje kako je vrlo nizak nivo usklađenosti s preporukama i nadalje "globalno nezadovoljavajući" u smislu revidiranog člana 31. stav 8.3. Poslovnika.
GRECO se stoga odlučio primijeniti član 32. vezan za članove za koje se utvrdi da ne djeluju u skladu s preporukama iz Evaluacijskog izvještaja, ali i zatražiti od šefa delegacije BiH da izvještaj o napretku u provođenju neriješenih preporuka dostavi što prije, a najkasnije do 31. decembra 2022. godine.
Pozvan je predsjedavajući da šefu delegacije BiH dostavi pismo kojim bi mu se skrenula pažnja na neusklađenost s relevantnim preporukama te iskazala potreba da se što prije poduzmu odlučni koraci ka postizanju opipljivog napretka u borbi protiv korupcije.