open-navfaktor-logo
search
Kampanja davno počela
Kad se budžetski novac nađe uz logo i slogan stranke: Funkcioneri koriste institucije za predizbornu promociju
Izborna kampanja zvanično počinje 2. septembra, ali je suštinski počela odavno. Putem društvenih mreža ona uveliko traje, no nepotpuni Izborni zakon Bosne i Hercegovine za ovaj vid promoviranja ne predviđa sankcije. Tek poneka plaćena objava nađe se na meti Centralne izborne komisije koja izrekne sankcije, ali drugi vidovi zloupotreba javnih resursa, institucija i budžetskog novca, uglavnom ostanu bez sankcija. 
12.08.2022. u 14:47
get url
text
get url
text

CIK je jučer izrekao novčane kazne za četiri politička subjekta zbog plaćenog političkog oglašavanja, koje je, prema Izbornom zakonu Bosne i Hercegovine, zabranjeno prije početka izborne kampanje. DNS je kažnjen u tri slučaja, dok je u jednom slučaju kažnjen SDP.

VEZANI TEKST - CIK kaznio DNS sa 10.500 KM, SDP sa 1.700 KM

Ono za šta ne postoji kazna, a obilato se zloupotrebljava, je promoviranje stranaka preko budžetskih izdvajanja. 

Ova praksa je tokom proteklih dana svojstvena naročito SDP-u. Naime, SDP se putem svojih zvaničnog Facebook naloga redovno oglašava u vezi sa izdvajanjima novca iz budžeta raznih institucija na čijem su čelu SDP-ovi kadrovi, promovirajući pritom direktno stranku i izborni slogan SDP-a "Da svane dan". 

Tako su uradili i sa donacijom Grada Sarajeva košarkašima BiH za odlazak na Evropsko prvenstvo, a što je gradonačelnica Karić sama predstavila kao Strateški cilj Grada.

- Strateški cilj Gradske uprave propisan Strategijom razvoja Grada Sarajeva je podržavati vrhunski sport i naše reprezentacije u skladu sa budžetskim okvirom Grada - stoji u objavi SDP-a Sarajevo na Facebook stranici uz neizostavni slogan za Opće izbore 2022. 

No to nije jedini slučaj. SDP se putem svog Faceobook naloga oglašava na isti način i u vezi sa radom Ministarstva saobraćaja na čijem je čelu njihov predsjednik Kantonalnog odbora Sarajevo Adnan Šteta. 

Da ni Naša stranka ne pravi razliku između stranačkog i budžetskog u svojoj promociji, pokazuju objave na društvenim mrežama. Tako "Fortina Vlada daje ponovo 10.000 KM mladima za prvi krov nad glavom", navedeno je uz stranačke boje i logo. No, da se ne bi ponovo posvađali kao na temu ko je "zaslužan" za "porast broja trudnoća" u Kantonu Sarajevo, Naša stranka je u objavi spomenula i NiP-ovog resornog ministra Envera Hadžiahmetovića. Kanton Sarajevo, pojašnjenja radi, godinama već sufinansira kupovinu stanova mladima, tako da Vlada na čijem je čelu Edin Forto nije izuzetak.  

Također, naknade za porodilje nisi Fortine, kako je Naša stranka objavila, nego se radi o budžetskom novcu čiji vlasnik su poreski obveznici - građani i firme koji pune taj budžet.

 

Izdvajanja iz budžeta, odnosno budžetski novac, vlasništvo je svih građana i privrednih subjekata, a ne SDP-ov, Naše stranke ili bilo koje druge partije. Osim nedvosmislenog dovođenja u vezu stranke i budžetskog novca, u posljednje vrijeme kada su u pitanju nosioci vlasti u Kantonu Sarajevo primjetna su intenzivnija izdvajanja i inicijative na osnovu kojih se već tradicionalno lako ubiru aplauzi i glasovi. Simptomatično je da se hiljade maraka odjednom preusmjere za sportske kolektive i slično, bez da se javnosti transparentno predoči sa koje budžetske stavke se taj novac izdvaja i gdje će ga na kraju zafaliti. 

VEZANI TEKST - Forto tvrdi da je zaslužan za porast broja trudnoća u KS, iz NiP-a tvrde da su oni

Građani trebaju biti informirani o aktivnostima nosilaca javnih funkcija, tačnije institucija, ali dovođenje u vezu budžetskog novca sa političkom partijom, njenim predizbornim sloganom i ostalim stranačkim obilježjima, ipak ne bi trebala biti prihvatljiva praksa. Takva praksa, uostalom, sama po sebi nameće pitanje da li je novac za nešto izdvojen iz realne potrebe ili s ciljem stranačke predizborne promocije?

Među dobre primjere informiranja građana o radu institucije na čijem je čelu može se ubrojati Edin Ramić (SDA), federalni ministar izbjeglih i raseljenih. Baš poput Štete i Karić, Ramić na svojoj Facebook stranici intenzivno obavještava javnost o svome, odnosno radu Ministarstva izbjeglica, o budžetskim izdvajanjima, ali za razliku od funkcionera "Trojke" nikada se uz informacije o izdvojenom novcu i instituciji na čijem je čelu ne pojavljuje nazov njegove stranke, logo ili slogan. 

 

VEZANI TEKST - Jedinstvena ponuda "Trojke" mladima: Vi nama glas, mi vama ulaznice za kino

Vehid Šehić, politički analitičar i bivši član Centralne izborne komisije Bosne i Hercegovine, navodi da mnoge stranke koje su na vlasti koriste takve metode.

- To postoji i u Hrvatskoj, Srbiji... Svi naglašavaju dostignuća svoje političke stranke koja je na vlasti. To nije ništa karakteristično samo za SDP – pojašnjava on.

On dodaje da mnoge stranke ne poštuju Izborni zakon.

- Pitanje je da li u BiH uopće i prestaje politička izborna kampanja s obzirom na to da svake dvije godine imamo izbore, da se ne poštuje Izborni zakon koji naglašava da ona počinje 30 dana od izbora, tog se niko ne drži. Ovdje nemate vladavinu prava, nemate osjećaj da poštujete zakone i institucije ove države – kaže Šehić.

U ovom konkretnom slučaju to radi SDP, ali kaže da nije usamljen u tome, već da slično rade i druge političke stranke.

- Vidite šta lideri rade i gdje putuju, odlaze u mjesta u kojima nikada nisu bili u ovih 25 godina. Sve je to izborna kampanja i kršenje Izbornog zakona po meni. Istina, u Izbornom zakonu nije bilo sankcija za nezakonitu izbornu kampanju. Mi je zovemo preuranjena, ali ona je nezakonita – navodi analitičar.

VEZANI TEKST - Objavljene izmjene Izbornog zakona BiH koje je nametnuo Schmidt: Evo šta predviđaju

 

Šehić podsjeća kako je visoki predstavnik u BiH Christian Schmidt pokušao raditi na tome svojim izmjenama i dopunama Izbornog zakona nametnuti visoki predstavnik.

- Ali mi smo svjedoci, sve je ovo predizborna kampanja i svako koristi i svoje funkcionere da bi arfimisao ideju tog političkog subjekta – navodi on i dodaje:

- Izvlačiti iz konteksta bilo koju političku stranku, a ne spomenuti sve koje krše Izborni zakon, nije prihvatljivo radi građana BiH.

Njega, kako kaže, interesuje cijela BiH, te ne prati i ne analizira samo dio, već cjelokupnu političku scenu.

- Sve je to u službi izbora, pojavljuju se razni klipovi po društvenim mrežama koji razotkriju i neke poruke koje su apsolutno neprihvatljive za BiH u borbi za tu vlast jer niko od njih ne štiti narod već lični interes. To je meni razumljivo jer je politika ovdje izgubila na značaju – stava je Šehić.

Kako pojašnjava, u većini slučajeva CIKBiH nema prostora za reagovanje jer je zakonom zabranjeno vođenje plaćene izborne kampanje putem elektronskih, kao i printanih medija ili bilo kojeg oblika plaćenog javnog oglašavanja.

VEZANI TEKST - CIKBiH: Plaćena izborna kampanja zabranjena do 2. septembra

 

- Moraju se urediti zakonom jasno pravila igre, utvrditi visoke novčane kazne za nepoštivanje zakona, pa i neke druge sankcije kako bi se uredio taj politički prostor, odnosno, da bi se zaštitili građani birači da mogu na izborima slobodno bez bilo kakvog pritiska glasati za onoga za koga žele. Onda će se takva volja morati poštivati bez obzira na to da li se ona nekom sviđa ili ne.

U ovakvoj atmosferi vidimo da će biti jako prljavo. Neće se baviti onim životnim pitanjima, ekonomskom napretku BiH, teškoj socijalnoj situaciji, izazovima koji su izazvani ratom u Ukrajini i inflacijom u cijelom svijetu. Oni nama ne daju odgovore na to. Nažalost, zloupotrebljavaju se budžetska sredstva, što je zabranjeno, ali je zakon takav da nije jasno definisano šta se smije, a šta ne smije – zaključuje Šehić.

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.