open-navfaktor-logo
search
Danas u Banjoj Luci
Posebna sjednica NSRS-a: Na "ruskim krilima" Dodik krenuo u ofanzivu na OHR
Kao i uvijek do sada, kada želi da skine odgovornost pred domaćom i međunarodnom javnosti za svoje političke avanture, predsjedavajući Predsjedništva BiH i lider SNSD-a Milorad Dodik sazivao je posebne sjednice Narodne skupštine RS-a.
10.03.2021. u 08:25
get url
text

Na danas zakazanoj razmatrat će se samo jedna tačka dnevnog reda - Ocjena rada visokog predstavnika, primjena Aneksa 10 Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH u periodu razgovora o imenovanju novog visokog predstavnika.

Ovakvo što, logičan je slijed stvari, jer Dodik osokoljen ruskim stavovima, a pred imenovanje novog visokog predstavnika, traži da mu zastupnici ovjere njegovu (rusku) političku odluku o protivljenju imenovanja novog visokog predstavnika. To onda više neće biti samo njegov (ruski) stav, već stav Narodne skupštine, ukoliko se zastupnici izjasne u skladu sa njegovim željama i planovima. 

VEZANI TEKST - Oglasio se PIC: Ustav BiH ne ostavlja prostor za "suverenitet" entiteta, NSRS nije u poziciji da bira šta će provoditi

Podsjetimo, prošlog mjeseca ambasador Rusije u Beogradu Aleksandar Bocan-Harčenko rekao je da Rusija ne odobrava pokušaje imenovanja novog visokog predstavnika u BiH, te da to nije u skladu sa stavom odbora Vijeća za implementaciju mira i planom o zatvaranju Ureda visokog predstavnika. Na 25. godišnjicu potpisivanja Dejtonskog sporazuma, ministar vanjskih poslova Rusije Sergej Lavrov doputovao je u BiH, kako bi poslao poruku da visoki predstavnik mora da ode. 

I sada, Dodik je krenuo u novu političku avanturu. Traži ovjeru ovih stavova u NSRS-u. U izjavi za Radio Republike Srpske, rekao je da očekuje da Narodna skupština usvoji zaključak o neprihvatanju imenovanja novog visokog predstavnika u BiH, ukoliko ono bude provedeno na nezakonit način kao što je to bio slučaj sa većinom dosadašnjih.

- Nećemo prihvatiti imenovanje visokog predstavnika ako to ne bude u skladu sa Aneksom 10 Dejtonskog sporazuma, što podrazumijeva mišljenje strana potpisnica i Vijeća sigurnosti, što je do sada ispoštovano samo u slučaju Carla Bildta - rekao je Dodik.

Ako se to ipak dogodi, ističe Dodik, to imenovanje će biti ignorisano u skladu sa skupštinskim zaključkom koji bi zahtijevao da se izbor obavi na legitiman način poštujući i stavove strana potpisnica.

Između ostalog, u informaciji koju će zastupnici danas razmatrati, nalazi se i ovo što je Dodik rekao, kao i zaključci koje je NSRS usvojio 11. novembra 2019. godine. Ove zaključke, ambasadori zemalja članica Upravnog odbora PIC-a odmah su odbacili "s obzirom na to da se oni zasnivaju na pogrešnom tumačenju Dejtonskog mirovnog sporazuma". 

- Ambasadori zemalja članica Upravnog odbora Vijeća za provedbu mira (PIC) odbacuju usvajanje zaključaka od 11. novembra 2019. od strane vladajuće koalicije u Narodnoj skupštini RS-a, s obzirom na to da se oni zasnivaju na pogrešnom tumačenju Dejtonskog mirovnog sporazuma. Interesima Republike Srpske se služi, ne putem poništavanja suštinskih reformi, nego putem provođenja reformi okrenutih ka budućnosti kojima se podržava i jača sigurnost, stabilnost i prosperitet Bosne i Hercegovine i smanjuje njeno oslanjanje na međunarodnu superviziju - poručeno je tada, s tim što Ruska Federacija, kao i mnogo puta ranije, nije bila saglasna sa ovom izjavom.

No, to nije spriječilo Dodika da upravo 14. i 15. zaključak koji se odnose na zatvaranje OHR-a i bonska ovlaštenja "kao potpuno neustavna, nezakonita i nelegitimna", uvrsti u ovu informaciju. 

Također, navedeno je kako je samo prvi visoki predstavnik Carl Bildt jedini imenovan legalno, a da su svi ostali bili nelegalni, uključujući i aktuelnog Valentina Inzka. 

U Dodikovoj informaciji, koju će danas razmatrati zastupnici, bonska ovlaštenja su "nezakonita, jer PIC nije imao nadležnosti da ih da visokom predstavniku, te da su nametanja zakona bila bez ustavnog osnova. 

- PIC nije ni mogao "pozdraviti namjeru" nametanja zakona. A visoki predstavnici su upravo to obilato činili – nametanjem zakona bez ustavnog osnova, mijenjali su dejtonsku strukturu BiH na štetu entiteta, zapravo Republike Srpske. Zato su svi zakoni koje je nametao visoki predstavnik neosnovani, čak i po bonskoj konferenciji PIC-a. 

Visoki predstavnik koristio je tzv. bonska ovlaštenja, ponekad direktno, ponekad indirektno, da bi sistematski centralizovao vlast u Sarajevu suprotno Ustavu BiH. Kako Krizna grupa u svom izvještaju iz 2014. godine navodi: "Visoki predstavnik Paddy Ashdown nametnuo je zakone kojima su uvedena široka nova ovlaštenja države, ponekad na račun entiteta". Visoki predstavnik često je centralizovao funkcije prostom odlukom, npr. kao kada je formirao Sud i Tužilaštvo BiH ili nametanjem amandmana na ustave oba entiteta da bi raščistio put za centralizovano imenovanje sudija i tužilaca. Visoki predstavnici kreirali su i mnoge druge agencije na nivou BiH putem odluka, npr. Regulatornu agenciju za komunikacije, Javni servis BiH i Visokoi sudsko i tužilačko vijeće i prenijeli ključne nadležnosti sa entiteta na nivo BiH. Cilj ovih i sličnih aktivnosti visokog predstavnika bio je da Republiku Srpsku svede na praznu ljušturu i bezličnu regiju, što je i potvrđeno izjavom bivšeg visokog predstavnika Ashdowna koji je rekao - "Uuzmite entitetima vojsku, policiju i finansije, i entiteti će uvenuti" - navedeno je u informaciji koja je na današnjem dnevnom redu NSRS-a. 

VEZANI TEKST - Tradicionalni sastanak: Koja dva zaključka NSRS-a su zanimala Ivancova i šta je pitao Dodika

Na kraju se zaključuje da "poštovanje suvereniteta BiH i vladavina prava nalažu zatvaranje Kancelarije visokog predstavnika".

- Neizabrani strani zvaničnik bez ikakve odgovornosti, koji je prisvojio neograničena izvršna, zakonodavna i sudska ovlaštenja koja ne podliježu nikakvoj reviziji, nespojiv je sa pojmom suvereniteta i evropskim putem BiH. Da bi se kvalifikovala za članstvo u Evropskoj uniji, BiH mora postati zemlja koja može da upravlja sama sobom, čiji se suverenitet u potpunosti poštuje. Ovo neće biti moguće sve dok visoki predstavnik bude prisutan u BiH i dok bude prisvajao ovlaštenje da putem odluka nameće zakone, mijenja ustav i kažnjava kako mu se prohtije, uz potpuno prenebregavanje dejtonskog ustavnog sistema i međunarodnog prava. Ako BiH želi da postane država sa punim suverenitetom i članica Evropske unije, prisustvo visokog predstavnika u BiH mora se okončati.   

Uzevši u obzir sve navedeno, kao i značajan doprinos visokih predstavnika produbljivanju nerazumijevanja i netrpeljivosti između konstitutivnih naroda kao nosilaca suvereniteta BiH, krajnje je vrijeme da, umjesto novog pokušaja bespravnog i nezakonitog imenovanja novog visokog predstavnika, Kancelarija visokog predstavnika bude zatvorena - stoji na kraju informacije. 

 

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.