VEZANI TEKST - Komšić za Faktor: Nema kod Dodika vitalnog entitetskog interesa, prije da je lični interes

Za sutra je zakazana nova sjednica. Kolegij NSRS-a je trebalo da dogovori kada će biti zakazana posebna sjednica na kojoj će se razmatrati i usvajati po hitnom postupku vladin prijedlog entitetskog Budžeta.

Šta se dešava i da li su do kraja popucali koalicioni odnosi u vladajućoj većini koju predvodi SNSD?

Koalicija u NSRS

Prelaskom pet zastupnika DNS-a u redove opozicije, vladajuća koalicija u Narodnoj skupštini RS-a sada broji 44 zastupnika, 29 iz SNSD-a, po četiri iz DEMOS-a, Socijalističke partije i Ujedinjene Srpske te tri iz NDP-a. Još četiri samostalna zastupnika u ovom trenutku podržavaju odluke vlasti Milorada Dodika i SNSD-a.  

SNSD je sa koalicionim partnerima, prije održavanja Lokalnih izbora 2020, imao 56 zastupnika. Narodna skupština RS-a ima ukupno 83 zastupnika. 

Predsjednik DNS-a Nenad Nešić nakon što je nedavno izašao iz koalicije sa Dodikom i prešao u opoziciju, najavio je da će raditi na formiranju nove većine u entitetskom parlamentu. Neodržavanje sjednice Kolegija mogla bi biti najava turbulentnog perioda koji čeka Dodika, te kontinuirano "natezanje" oko većine koju kontroliše.

Rezultati netom održanih lokalnih izbora ne idu mu u prilog, te su stoga mnogi skloni, trenutna događanja u Narodnoj skupštini protumačiti, kao početak kraja Dodikove neprikosnovene vladavine u bh. entitetu Republika Srpska. 

Dodiku predstavlja ogroman problem što više nema dvotrećinsku većinu u NSRS-u, koja mu omogućava ustavne promjene i pokretanje veta na odluke Predsjedništva BiH koje ugrožavaju vitalni entitetski interes.

Podsjećanja radi, on je u svojstvu člana kolektivnog šefa države tražio zaštitu vitalnog entitetskog interesa i to u slučaju izgradnje Pelješkog mosta, zbog najave raspoređivanja snaga FRONTEX-a na granicu BiH, te dolaska predsjednika Crne Gore Mila Đukanovića u našu zemlju. S obzirom na to da je imao pod kontrolom dvotrećinsku većinu, njegovi zahtjevi u NSRS-u su usvojeni. 

VEZANI TEKST - Rusija može, Amerika ne može: Dodik ne dozvoljava stručnjacima iz SAD-a da rade na sigurnosti izbora u BiH

Također, NSRS je izglasao i da je ugovor o saradnji između Centralne izborne komisije BiH i Međunarodne fondacije za izborne sisteme (IFES) ugrožavanje vitalnog interesa tog bh. entiteta.

Veto je stavljen i na odobravanje zaključivanja Memoranduma o saradnji između Ministarstva sigurnosti BiH i Ministarstva unutrašnje sigurnosti SAD-a o saradnji u vezi s upotrebom putničkih informacija, o Sporazumu o učešću BiH u Programu za međunarodnog ocjenjivanje učenika (PISA) 2021. i Odluka o pristupanju BiH Međunarodnom istraživanju razvoja čitalačke pismenosti PIRLS 2021.

Ustav BiH o entitetskom vitalnom interesu

Članom 5 tačka 2. stav d) Ustava Bosne i Hercegovine, član Predsjedništva BiH koji se ne slaže sa odlukom Predsjedništva može odluku proglasiti destruktivnom po vitalni interes entiteta za teritoriju sa koje je izabran, pod uvjetom da to učini u roku od tri dana po njenom usvajanju.

- Takva odluka će biti odmah upućena Narodnoj skupštini Republike Srpske, ukoliko je tu izjavu dao član sa te teritorije; bošnjačkim delegatima u Domu naroda Federacije BiH, ukoliko je takvu izjavu dao bošnjački član; ili hrvatskim delegatima u istom tijelu, ukoliko je tu izjavu dao hrvatski član. Ukoliko takav proglas bude potvrđen dvotrećinskom većinom glasova u roku od deset dana po upućivanju, osporavana odluka Predsjedništva neće imati učinka.