Muftija
tuzlanski dr. Vahid-ef. Fazlović poručio je da temelje tekovine predaka - vjeru,
domovinu, jezik, kulturu, tradiciju i mnoga druga dobra trebamo unaprijediti i
sačuvati za buduće naraštaje.
Na
Igmanu je danas održana centralna svečanost manifestacije "Odbrana Bosne i
Hercegovine - Igman 2024 - Od Dana nezavisnosti do Dana državnosti", a kao
izaslanik reisu-l-uleme džuma-namaz je predvodio i hutbu kazivao muftija
Fazlović.
- Nalazimo
se na početku nove hidžretske godine, usred bosanskog vrućeg ljeta kada, uz
smanjeni intenzitet svakodnevnih poslova i kratke predahe, nastojimo da
prikupimo svježu snagu za uloge i zadaće kojima se nužno i neprestano vraćamo.
Pri tome shvatamo da su nam na putu našeg pojedinačnog i kolektivnog pregnuća,
kako nas trajno Hidžra poučava, istovremeno dragocjene i duhovna i fizička
snaga, i iskustva i nova saznanja, i tradicija i inovacije. Nadamo se da upravo
takvu svijest svjedočimo okupljeni na ovoj lijepoj i gordoj Igman planini, kako
bismo u ovom blagoslovljenom džumanskom danu ponizno veličali Allaha Uzvišenog
i zahvalnost Mu izricali. I kako bismo Stvoritelju Plemenitom, skrušeno i
ujedinjeno, iz svih naših srca, uputili dovu za domovinu kojom nas je obdario,
i za sve vrijednosti koje u njoj čuvamo - kazao je muftija.
Naglasio
je da ovom "plemenitom džematu pored čuvene Igmanske džamije već decenijama
hrle muslimani i muslimanke sa svih strana, u namjeri da se trajno sačuva
spomen na primjer najveće borbe i požrtvovanja časnih šehida, gazija i svih
dobrih ljudi ove zemlje".
- Uz
nemjerljivu zahvalnost koju svim ponosnim braniocima države Bosne i Hercegovine
iskazujemo, naša dužnost je da iz njihovog neprolazno vrijednog djela ibret
uzmemo i da se o emanetima koji su nam povjereni s dostojnom odgovornošću
brinemo - akcentirao je na Igmanu muftija Fazlović.
Ovo
je dio godine u kojem se bosanski muslimani širom domovine okupljaju u velikom
broju radi zikra i dove, manifestirajući predanost u svom dini-islamu i
privrženost vlastitim vrijednostima.
- Na
pojedinim bosanskim dovištima, tradicija vjerskih i narodnih okupljanja datira
još od bogumilskih vremena, čija se suština i forma s prihvatanjem islama
oplemenjivala i mijenjala. U tome su dokazi o dugoj i neprekinutoj niti
samosvijesti ljudi ove države. O njihovoj smjernosti prema Uzvišenom i njihovoj
ljubavi prema domovini. Na ovom svijetlom naslijeđu nastajala je i razvijala se
i naša sadašnja privrženost Allahovoj čistoj vjeri i dobroj zemlji bosanskoj od
koje smo stvoreni i na kojoj se ispisuje naša dunjalučka sudbina - kazao je
muftija.
Podsjetio
je da se o važnosti mjesta i uvjeta koji nužno utječu na čovjekovu misiju
kazuje u glavnim izvorima islama. Jedno kur'ansko poglavlje nosi ime El-Beled,
sa značenjem grad (zemlja).
- Pojam
je spomenut u prvom i drugom ajetu ove sure: "La uksimu bi hazel-beled, va ente
hillun bi hazel-beled / Kunem se gradom ovim u kojem ćeš slobodno boraviti". Ovdje se Allah, dželle šanuhu, obraća Muhammedu, alejhi selam, a Njegova
zakletva se odnosi na časni grad Mekku. Ovo je osnovno značenje navedenih
kur'anskih riječi. Međutim, riječ beled ima opće značenje i najčešće se
razumijeva kao zemlja, boravište - naveo je muftija, objasnivši da se tako iz
poruke sure El-Beled može iščitavati važnost rodnog mjesta, zavičaja, države,
zemlje, te da "poruka sadrži neprikosnoveno pravo na domovinu, na život u
slobodi, miru i sigurnosti".
U
trećem ajetu ovog kur'anskog poglavlja izrečena je još jedna veličanstvena
zakletva Boga Svemogućeg, dodao je muftija: "Ve validin ve ma veled / I kunem
se onim ko rađa, te onime šta rodi (pozivam za svjedoka roditelja i njegovog
potomka)".
- Jedan
od suštinskih smislova ljudskog života je podići potomstvo i učvrstiti ga u
istinskim vrijednostima na temelju vjerovanja u Jednog Boga i Sudnji dan.
Ključni uvjeti na tom putu povezani su sa životom u slobodnoj zemlji, dakle s
domovinom i slobodom. Domovina, sloboda i sigurno potomstvo su neraskidivo
povezani - naveo je muftija.
Odmah
nakon izrečenih mudrih kur'anskih zakletvi, Gospodar svjetova poziva čovjeka da
kroči stazom svoje jedinstvene odgovornosti na kojoj su mu dodijeljeni stalni
trud i iskušenja, nastavio je muftija Fazlović.
- "Lekad
halaknel-insane fi kebed / Mi čovjeka stvaramo da se trudi (stvorili smo ga za
život u neprestanom trudu i kušnjama)". To je takav trud od kojeg se, istaknuto
je u pojedinim objašnjenjima pojma kebed, osjeća i trpi bol u ljudskoj utrobi.
Dakle, trud i borba su čovjeku prirođeni, a iskušenja su neizbježna. Zato neka
naš trud bude svrhovit, a kušnja novi odraz naše odlučnosti. Neka nas takva
iskustva učvršćuju na putu koji vodi uzvišenim ciljevima - istaknuo je on u
hutbi.
Između
ostalog, muftija je kazao da je "najuspješniji onaj koji se trudi radi svoga
Gospodara pouzdavajući se u Njegovu pomoć i razvijajući vlastite sposobnosti".
- Takav
trud donosi nadu na ovom i Onom svijetu. Obećanje Uzvišenog glasi: 'Ti ćeš, o,
čovječe, koji se mnogo trudiš, trud svoj pred Gospodarem svojim naći...'
(El-Inšikak, 6) Budimo potpuno sigurni da nema zaloga s plemenitim nijjetom i
dubokom sviješću (takvalukom) koji neće biti nagrađen. Takvima će Knjiga djela
u desnu ruku biti dodijeljena i lahko će račun položiti. Bit će snažni i
istrajni, bez obzira na brojne brige, izazove i prepreke. Uspjet će da
savladaju 'strmi tegobni put i uzbrdicu (el-'akabeh)', o čemu se nižu ajeti u
nastavku sute El-Beled. Za savladavanje svih teških životnih uspona čovjek je
osposobljen. Potrebno je da prihvati poziv Gospodara svoga i da ispravno i
istrajno djeluje - izjavio je muftija tuzlanski.
U
obraćanju okupljenim vjernicima istaknuo je da naše razumijevanje suštinske
poruke dini-islama vodi nas do uvjerenja da Allahova milost prethodi svakom
dobru.
- Svaka
blagodat, sreća i spas, i na dunjaluku i na ahiretu, uvjetovane su Njegovom
milošću i dobrotom. Najveće dobro ovog svijeta je hidajet (uputa). Neka je
uzvišen Onaj Koji je iz Svoje milosti odlučio da u određeno vrijeme u zemlji
Bosni zasja svjetlo islama i njezinim stanovnicima obasja Pravi put - siratul-mustekim - naveo je on.
Akcentirao
je da se ovdje stoljećima, "s generacije na generaciju, kao najdragocjenije
nasljedstvo prenosi Njegova čista vjera".
- Na
toj stazi su naši časni preci odolijevali i najvećim kušnjama i nevoljama
kojima su bili izloženi. Nikada nisu prestajali njihovi napori i požrtvovanje.
Svaka stopa bosanskog tla natopljena je znojem, ali i šehidskom krvlju. Ovdje
je to bio zakon opstanka. Naš učitelj, Allahov Vjerovjesnik, alejhi selam,
zajedno sa svojim vjernim ashabima, najljepši pimjer nam je kako se bez brige i
žrtve ne može stići do uzvišenog cilja - naglasio je muftija.
Između
ostalog, kazao je da je "ovo vrijeme za djela naše generacije, a i pojedinci i
generacije su vrijedni onoliko koliko su vrijedna njihova djela".
- Ako
u postizanju dobra budemo ulagali istinske napore, Gospodar Svemogući će nas
izvesti na put onih koji su Njegovim blagodatima neizmjerno obdareni. U suri
El-'Ankebut poručuje nam se: ''One koji se budu radi Nas borili Mi ćemo sigurno
putevima koji Nama vode uputiti. A Allah je, zaista, s onima koji dobra djela
čine.'' (El-'Ankebut, 69) Nema sumnje da će onima koji vjeruju i na Pravom putu
istrajavaju do granica svojih mogućnosti njihov Gospodar Uzvišeni pomoći da
uspiju i dat će im ono što sada nisu u mogućnosti da postignu - kazao je on.
Poručio
je da smo od čestitih prethodnika naslijedili svoje temeljne tekovine: vjeru,
domovinu, jezik, kulturu, tradiciju, i mnoga druga dobra s kojima raspolažemo,
te da je naša obaveza da sve ovo unaprijedimo i sačuvamo za buduće naraštaje.
- Kad
su najmudrije i najhrabrije u jednoj vrijednoj generaciji prije nas upitali: 'Kako
ste toliko u svojim zadaćama nesebični i požrtvovani?', odgovor je glasio: 'Hoćemo
da naša djeca imaju svoju domovinu i da se više nikada ne moraju seliti iz
svojih zavičaja'. Naša djeca imaju svoju domovinu, hvala Bogu Jedinom. Njezine
temelje nam valja svakodnevno jačati, a cijelo njezino zdanje neprestano
popravljati, kao što su postupali najveći i najzaslužniji pregaoci prije nas.
Činimo to u težnji da ova naša zemlja opstoji u miru i napretku i da ovdje svi
ljudi žive u svom sigurnom domu i zavičaju. Cijenimo i poštujmo sve ljude u
skladu s plemenitom islamskom etikom i našom višestoljetnom bosanskom
tradicijom - zaključio je na Igmanu muftija tuzlanski.