Dan uoči
zakazanog suđenja i na dan kada se u Banjoj Luci održava posebna sjednica
Narodne skupštine Republike Srpske, predsjednik bh. entiteta Republika Srpska
Milorad Dodik u intervjuu za beogradsku Politiku na upit da li će se sutra
pojaviti u sudnici Suda Bosne i Hercegovine odgovorio je:
- Vidjet ćemo, razgovarat
ću sa timom advokata i riješiti to pitanje dan uoči zakazanog ročišta, koje
treba da bude održano 25. decembra, sutra. Generalno nisam čovjek koji bilo šta
izbjegava, a još manje neko ko traži način da se izvuče, ali to je veliki put,
a parnica koja je zakazana bila bi najduža do sada. To je poseban problem jer
uspijevam malo da hodam, ali teško podnosim sjedenje, a tako mi je i savjetovano.
Presjediti nekoliko sati u autu, pa u sudnici, zatim povratak, bilo bi za mene
jako teško. Ne razumijem zašto to nije moglo da sačeka.
I dok Dodik sagledava političku
situaciju u Bosni i Hercegovini, koju u sadejstvu sa Beogradom dodatno radikalizuje,
iz topline porodičnog doma u Bakincima i razmišlja se da li će ili ne sutra u
sudnicu, užurbano se priprema posebna
sjednica NSRS-a na kojoj će danas u 17 sati biti razmatrana "Informacija o
urušavanju pravnog sistema u BiH kršenjem Dejtonskog mirovnog sporazuma",
nakon čega bi zastupnici trebali usvojiti i određene zaključke.
Zaključci
bi, ukoliko budu takvi predloženi i usvojeni, trebali da zabrane djelovanje
SIPA-e na teritoriji RS-a, o neprovođenju odluka Suda Bosne i Hercegovine te
blokada rada institucija BiH. Spekulira se također da bi jedan od zaključaka mogao se direktno ticati Dodika - da više ne prisustvuje suđenju na Sudu BiH.
Jučer
je ekspresno reagiralo Tužilaštvo BiH koje je hitno zatražilo od predsjednika
NSRS-a Nenada Stevandića da dostavi sve materijale u vezi s održavanjem posebne
sjednice jer se sumnja na krivična djela kao što su dogovor za činjenje
krivičnog djela, pripremanje krivičnog djela, napad na ustavni poredak,
neizvršavanje odluke Ustavnog suda BiH, Suda BiH i Evropskog suda za ljudska
prava, te sprečavanje službenog lica u vršenju službene radnje.
I
dok čekamo šta će se večeras dogoditi u Banjoj Luci, da li će Dodik sutra se
pojaviti u Sudu BiH i koji će sljedeći potez povući Tužilaštvo BiH, ali i visoki
predstavnik Christian Schmidt koji se ne oglašava, podsjetimo na neke od
političkih avantura u koje se do sada upuštao lider SNSD-a i šta se desilo sa
silnim zaključcima.
Posebne sjednice NSRS-a
proteklih su godina Dodiku uvijek bile "kec iz rukava" kada se oko njega stegne
politički obruč i kada treba demonstrirati domaćoj i međunarodnoj javnosti da
iza njega i njegovih postupaka i izjava stoji "jedna cijela armija", te da je
on na meti svih mogućih svjetskih sila, domaćih izdajnika itd.
Skupština bi tako
usvajala zaključke koji direktno zadiru u nadležnosti države, a Dodik bi se
skrivao iza njih.
Na posebnoj sjednici NSRS-a održanoj 2015. godine
donesena je Odluka o raspisivanju referenduma o radu Suda i Tužilaštva BiH.
Ista ta odluka, također na posebnoj sjednici održanoj 2017. godine je povučena.
Referendum je sproveden 25. septembra 2016. godine. Tri mjeseca kasnije, u
decembru Ustavni sud BiH je poništio rezultate. U obrazloženju odluke stajalo
je da je referendum sproveden na osnovu odluke za koju je Ustavni sud BiH
utvrdio da nije u saglasnosti sa Ustavom BiH.
I 2016. godine Dodik, u to vrijeme predsjednik RS-a,
sazvao je posebnu sjednicu na kojoj je usvojena "Odluka o raspisivanju
Republičkog referenduma o Danu RS 9. januaru". Ovaj "praznik"
Ustavni sud BiH ranije je proglasio neustavnim.
Također, posebna sjednica NSRS-a na Dodikov zahtjev
održana je i povodom objave rezultata Popisa stanovništva iz 2013. godine. Svi
zastupnički klubovi na toj sjednici usvojili su zaključak kojim se odbacuje
ovaj popis.
Na još
jednoj posebnoj sjednici, 11. novembra 2019. NSRS je usvojio 20 zaključka, a
među njima je bio i o odbacivanju bonskih ovlaštenja visokog
predstavnika u BiH, te pravu naroda na samoopredjeljenje, ali i zaključak kojim
se najavljuje mogućnost novog ustava RS-a, o kojem će se izjasniti i građani na
referendumu.
Osnov za raspravu bila je Informacija o
neustavnoj transformaciji dejtonske strukture BiH i utjecaju na položaj i prava
RS-a.
U Informaciji je bilo navedeno da su Uprava za
indirektno oporezivanje i Ministarstvo finansija i trezora Bosne i Hercegovine,
Oružane snage BiH i Ministarstvo odbrane, SIPA i Ministarstvo sigurnosti BiH
samo neke od više od 100 različitih institucija uspostavljenih na nivou BiH,
većinom kao posljedica nametnutih odluka visokog predstavnika.
Dodik je do sada, više to niko i ne broji koliko puta,
najavljivao da će uputiti Narodnoj skupštini prijedlog za povlačenje iz Tužilaštva
BiH, Suda BiH, SIPA-e, OSA-e, OSBiH te Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Također je prijetio i da će im se svima zabraniti djelovanje na teritoriji bh.
entiteta RS.
Bivši visoki predstavnik
Valentin Inzko poništio je 20. juna 2009. godine zaključke NSRS-a "o
efektima prijenosa 68 nadležnosti s entiteta na Bosnu i Hercegovinu"
usvojene na sjednici održanoj 14. maja.
U zaključcima je bilo navedeno da se treba pokrenuti
postupak revizije do sada "neustavno oduzetih nadležnosti s entiteta na
nivo BiH".
U pismu upućenom 25. maja najvišim funkcionerima RS-a
Inzko je ukazao da je "posebno uznemiren zbog činjenice da neke od
nadležnosti navedene kao prenesene nadležnosti sa RS-a na nivo BiH"
obuhvataju nadležnosti koje su izričito nabrojane u Ustavu kao nadležnosti koje
pripadaju BiH.
- Stoga zahtijevam da se pobrinete da Narodna
skupština RS-a usvoji glasanjem, i to prije 11. juna ove godine, zaključak
kojim proglašava ništavnim svoje zaključke od 14. maja, čime će se spriječiti
njihovo stupanje na snagu. Potom ću odmah izvijestiti Upravni odbor Vijeća za
provedbu mira i po potrebi odlučiti o daljem postupanju - upozorio je Inzko na
kraju pisma tadašnjem predsjedniku entitetskog parlamenta Igoru Radojičiću.
Zaključci su i pored upozorenja visokog
predstavnika objavljeni u Službenom glasniku 15. juna, a na snagu stupili
16. juna.
Kako su se tada vlasti RS-a oglušile o Inzkov poziv, on je koristeći bonske ovlasti 20. juna donio odluku o poništavanju zaključaka.
Iz OHR-a tada je poručeno da "kao konačni
autoritet za tumačenje civilnih aspekata Dejtonskog mirovnog sporazuma, visoki
predstavnik nakon detaljne pravne procjene zaključio je da usvojeni zaključci
većinom nisu u skladu sa Dejtonskim sporazumom".
Još 2021. u intervjuu za Suddeutsche Zeitung Christian Schmidt je
pojasnio kako je Dodik "prekoračio liniju retoričkog potpirivanja
vatre" poništavajući odluke visokog predstavnika i ne priznajući Ustavni
sud BiH, a želi formirati i vlastitu vojsku, službe sigurnosti, pravosuđe i
indirektno oporezivanje.
- Ja imam obavezu osigurati civilnu provedbu Dejtonskog
sporazuma, kao što stoji u Aneksu 10. Moj zadatak je da pritiskom i ukazivanjem
to promijenim. Ako ne dođe do promjene ovakve politike, međunarodna zajednica
mora djelovati prije nego što dođe do raspada BiH - rekao je Schmidt dodavši
kako on ima na raspolaganju bonske ovlasti koje uključuju i smjenu političara
koji krše Dejton. Potom je naglasio:
- Ali iz najubojitijeg topa ne smijemo pucati, sve dok
postoje druga sredstva.
"Prekoračivanjem
linije retoričkog potpirivanja vatre" Dodik je zaradio američke i britanske
sankcije, ali ne i ove o kojima je Schmidt govorio još prije tri godine.