Vlada Federacije BiH na čelu sa Nerminom NIkšićem povukla je niz nacrta i prijedloga zakona kao i drugih akata iz parlamentarne procedure koje je prethodna vlada utvrdila i uputila na usvajanje Parlamentu FBiH, u periodu od 31.03.2015. do 28.04.2023. godine.
Povučeni zakoni su u vezi s ekonomskim rastom i razvojem
Tada je Nikšić kazao kako se "ministri trebaju izjasniti da li ostaju pri tim prijedlozima, da li treba da ih izmijene ili povuku". Zaduženi su da se očituju u roku 15 dana.
Do danas u parlamentarnu proceduru nije upućen Prijedlog zakona o gasovodu "Južna interkonekcija Bosne i Hercegovine" koji je usvojen na Zastupničkom domu 2021. godine, ali zbog opstrukcija HDZ-a nikada nije došao na dnevni red Doma naroda Parlamenta FBiH.
U parlamentarnoj proceduri nema zakona o sprečavanju sukoba interesa, zakona o suzbijanju organiziranog oblika krivičnih djela korupcije, organiziranog kriminala, terorizma i međukantonalnog kriminala...
Na posljedice neusvajanja povučenih zakona iz parlamentarne procedure ukazali su i federalni revizori u Izvještaju o finansijskoj reviziji Paralmenta Federacije BiH za 2023. godinu.
- Vlada FBiH je u maju 2023. godine iz parlamentarne procedure povukla zakone i druge akte koje Parlament FBiH duži period nije razmatrao. Povučeni zakoni, između ostalih, u vezi su s ekonomskim rastom i razvojem, zaštitom i unapređenjem okoliša i prirodnih dobara, kao i zaštitom od kriminala i suzbijanjem korupcije u FBiH.
Do okončanja revizije za određene oblasti nije donesena zakonska regulativa kojom bi se, primjera radi, utvrdilo očuvanje i zaštita šuma, očuvanje i zaštita voda, suzbijanje organizovanih oblika krivičnih djela, korupcije, organizovanog kriminala, terorizma i međukantonalnog kriminala, kao ni prostorni plan Federacije BiH (u primjeni Prostorni plan SRBiH 1981-2000. godine, i to u dijelu koji nije u suprotnosti sa Ustavom FBiH) - navode federalni revizori.
Ne možete mijenjati od temelja zakon
Upozoravaju da neusvajanje ovih zakona može imati višestruke posljedice.
- Nedonošenje propisa iz ovih oblasti ima višestruke posljedice na ekonomski rast i razvoj, zaštitu i unapređenje okoliša i prirodnih dobara, kao i na efikasniju borbu protiv organizovanog kriminala i suzbijanja korupcije u FBiH - stoji u Izvještaju Ureda za reviziju institucija u FBiH.
Predsjednik Kluba zastupnika SBiH u Zastupničkom domu Parlamenta FBiH Admir Čavalić, koji je i predsjednik Odbora za ekonomsku i finansijsku politiku u ovom domu, kaže kako je nedavno formirana i Komisija za reviziju.
- Imali smo konstituirajuću sjednicu nedavno. Imamo više od 200 predmeta iz 2021, 2022. i 2023. godine, ali je dobro da se ta institucija revizije odblokira u Federaciji BiH. Naravno, Ured za reviziju radi svoj posao. Ovi zakoni koji su zatečeni, rezultat su rada ministarstava, za pojedine i dugogodišnji rezultat rada jer su nekada organizirale javne rasprave. U to je potrošeno novca, energije, angažovani instituti, stručnjaci, akademska zajednica. I vi kada dođete kao nova vlast razumljivo je da hoćete da preradite te zakone, ali vaša uvjetno kazano prerada navedenih može biti do nekih 10 posto jer ne možete mijenjati od temelja zakon koji je rezultat dugogodišnjeg rada institucija FBiH - govori Čavalić.
Nema koncenzusa unutar vladajuće koalicije
Dodaje kako politke u principu imaju intervenciju na zakon 10 posto, a 90 posto su čisto tehničke stvari.
- Tako da mi je nejasno zašto se u maju prošle godine, kada se to povuklo iz procedure, nije angažirala i interrresorna komisija da sjedne i prođe kroz te zakone i vrati ih uz nekih 10 posto izmjena. Eto ako nekima treba i 30 posto izmjena neka to učine.
Mislim da nema koncenzusa unutar vladajuće koalicije po pitanju zakona a najnoviji primjer je zakon o rudarstvu. Vidjeli smo kada se pojavi prvi amandman, u ovom slučaju HDZ-a, odmah to narušava koalicione odnose i rezultat toga je ne da se odbije amandman već se povlači iz parlamentarne procedure. To je najgore rješenje. I kao rezultat toga nemamo mnogo zakonskih rješenja u odnosu na entitet RS - govori Čavalić.
Kaže kako je poznato da su u prošlom mandatu kod usvajanja zakona postojale opstrukcije u Domu naroda FBiH, a da su sada one evidentne i u Zastupničkom domu FBiH.
- Moram ukazati da je specifičnost ovog mandata u tome što je i Zastupnički dom u blokadi.U ranijim sazivima bilo je češćih situacija da se obaraju zakoni u Domu naroda, a sada i ne dođu do tog doma - upozorava Čavalić.