VEZANI TEKST - Bećirović: Predsjedništvo BiH usvojilo Prijedlog državnog zakona o transportu gasa

Ovaj put iz Sarajevo gasa a.d. Istočno Sarajevo traže povećanje transporta kroz njihovu mrežu za BH-Gas. Energetski stručnjak i bivši direktor BH-Gasa Almir Bečarević upozorava da Sarajevo gas iz Republike Srpske želi da mu projekte finansiraju građani Federacije Bosne i Hercegovine.

Direktor Sarajevo gasa iz Istočnog Sarajeva Nedeljko Elek već duže vrijeme najavljuje povećanje cijene transporta gasa prema Federaciji BiH.

- Elek je napravio prijedlog za poskupljenje transporta gasa prema Federaciji BiH. Međutim, Elek još uvijek čeka na političku podršku predsjednika RS Milorada Dodika da bi uputio i zvaničan zahtjev Energoinvestu našem snabdjevaču gasa. Sarajevo gas trenutno naplaćuje sedam maraka na hiljadu kubika protoka gasa prema Federaciji BiH, a BH-gas naplaćuje 35 maraka, a toliko traže da povećaju cijenu iz Sarajevo gasa. To znači povećanje cijene transporta 500 posto. Dužina gasnog sistema koji prolazi kroz RS od Zvornika do Kladnja je 40 kilometara i to Energoinvest plaća Sarajevo gasu.

Gasovod koji je u vlasništvu Federacije BiH ide od Kladnja do Travnika to je oko 180 kilometara i četiri puta duži od dijela gasovoda koji prolazi kroz RS. Kako će naplatiti svoj dio za transport kada je njihov gasni sistem četiri puta manji, a uz to na toj relaciji nemaju ni jednog korisnika gasa na tom području. Dakle, kroz to područje od 40 kilometara gas samo prolazi kroz cijev i ne može protok gasa vrijediti kao u FBiH koji ima potrošače, stanice, izlaze i dužinu cjevovoda od 180 kilometara.

Pozadina svega je da se povećanjem tarife transporta gasa kroz Republiku Srpsku, da tim povećanjem tarife RS stekne kreditnu sposobnost i da sve buduće projekte koje budu realizovali u ovom entitetu da to plaćaju potrošači u Federaciji BiH, što je pljačka. To im je jedina opcija jer ono malo gasa što potroše u Istočnom Sarajevu nije vrijedno spomena – kaže Bečarević.

Pokušaji da se usvoji državni zakon o gasu postoje već 20 godina, a uvijek je kamen spoticanja bio državni regulator.

- Ovo se događa zato što nema državnog zakona o gasu. Ono što je predložio Denis Bećirović, član Predsjedništva BiH, o zakonu o gasu treba hitno usvojiti. Time bi se na nivou države regulisala usluga transporta jer to je javna usluga. Gasovod prolazi kroz oba entiteta što znači da se to mora regulisati, ali Republika Srpska neće da to uradi upravo zbog toga što mogu kako hoće povećavati cijenu transporta gasa kada im se prohtije i koliko hoće. To znači da će Federacija BiH plaćati kredite Republike Srpske, a oni će raditi šta hoće – upozorava Bečarević.

Bećirović je 7. februara pokrenuo proceduru za izradu i usvajanje tog zakona, što je kasnije usvojeno, na sjednici Predsjedništva BiH 22. februara. Inicijativa, između ostalog, previđa ukidanje entitetskih regulatora u ovoj oblasti i osnivanje državnog.

Republika Srpska ima Regulatornu komisiju za energetiku RS-a, dok u Federaciji BiH taj posao obavlja Ministarstvo energije, rudarstva i industrije.

RS ima Zakon o gasu usvojen 2018. godine dok Federacija BiH nema zakonsko rješenje, nego se vodi Uredbom o organizaciji i regulaciji sektora gasne privrede iz 2007. godine.

Nepostojanje ove legislative je jedan od razloga zbog kojih je Bosna i Hercegovina pod sankcijama Evropske energetske zajednice od kraja 2020. godine zbog nepoštovanja Drugog energetskog paketa u sektoru gasa, Direktive o sumporu i gorivima, kao i Trećeg energetskog paketa za električnu energiju i gas.