open-navfaktor-logo
search
Izmjene Izbornog zakona
Dodikov opasni prijedlog: RS "država", BiH "državna zajednica", put ka raspadu i nesagledive posljedice
Uopće ne iznenađuje dnevnopolitička banalizacija ideje da predsjednik Republike Srpske ujedno bude i član Predsjedništva BiH.
30.03.2021. u 07:27
get url
text

To je poručio Radovan Kovačević, portparol SNSD-a i savjetnik predsjedavajućeg Predsjedništva BiH Milorada Dodika, povodom velikog broja reakcija koje je izazvao novi Dodikov prijedlog.

Podsjećamo, Dodik je izjavio da će tokom predstojećih izmjena Izbornog zakona BiH predložiti da predsjednik entiteta Republika Srpska po automatizmu bude član Predsjedništva BiH.

- Radi se o tome da vrhovni politički autoritet Republike Srpske bude i njen predstavnik u državnoj zajednici, eliminišući potrebu izbora posebnog "državnog zvaničnika" - pojasnio je Kovačević.

Ovim je Dodikov savjetnik ogolio šta je to zapravo cilj njegovog stranačkog šefa.

Ionako komplikovanu situaciju oko izmjena Izbornog zakona BiH dodatno zakomplicirati, ali i što je politički jako opasno, predstaviti državu Bosnu i Hercegovinu, kao "državnu zajednicu nastalu u Dejtonu spajanjem dva entiteta, a entitetskog predsjednika kao državnog zvaničnika".

Time se, kao što je to bio slučaj referenduma o nezavisnosti Crne Gore, koja je bila u državnoj zajednici sa Srbijom, otvara put za raspisivanje referenduma o nezavisnosti entiteta Republika Srpska, odnosno ne o otcjepljenju, već disoluciji (raspadu) države Bosne i Hercegovine.

Uz to, prijedlogom da predsjednik entiteta Republika Srpska automatizmom bude i član Predsjedništva BiH, pokušava se na mala vrata osigurati entitetu, koji je tek jedna administrativna jedinica u okviru države Bosne i Hercegovine, međunarodno priznanje i legitimitet.

Na ovaj način Dodik nastoji da uvede entitet RS kao međunarodno priznatu državu, međunarodni subjekt, jer je Predsjedništvo BiH jedino nadležno za međunarodne odnose, vanjsku politiku i predstavljanje države na međunarodnom planu. Primjera radi, ugovor koji potpisuje član Predsjedništva BiH i "predsjednik RS-a", uveo bi ovaj bh. entitet u međunarodne relacije.

VEZANI TEKST - Dodik: Predsjednik RS-a treba biti i član Predsjedništva BiH, govorio i o otcjepljenju

Dodikova inicijativa dolazi u trenutku kada se oko izmjena Izbornog zakona BiH lome koplja na relaciji SDA - HDZBIH, gdje Dragan Čović silnim pritiscima na SDA i njenog predsjednika Bakira Izetbegovića i blokadama u formiranju Vlade FBiH i popuni Ustavnog suda FBiH, nastoji izdejstvovati takve izmjene, koje će potvrditi treći entitet, a njemu ili bilo kojem drugom predstavniku HDZ-a osigurati u narednih najmanje dvije decenije, poziciju u Predsjedništvu BiH i apsolutnu kontrolu nad Domom naroda Federalnog parlamenta.

Kako dvojac Dodik-Čović redovno zajednički politički proigrava, a sve u cilju destabilizacije države, ne treba se iznenaditi ako predsjednik HDZ-a podrži ovu ideju prvog čovjeka SNSD-a.  

Prema Dejtonskom sporazumu, na koji se Dodik kontinuirano poziva i insistira na poštivanju "izvornog dokumenta", entiteti su dio BiH i oni mogu postojati i funkcionirati samo unutar BiH. Entiteti ne mogu preuzeti ingerencije države, a to bi se dogodilo u slučaju da se zaista realizira opasna politička ideja prema kojoj bi predsjednik jednog entiteta bio ujedno i član kolektivnog šefa države.

Takvo što iziskuje izmjene ne samo Izbornog zakona BiH, već i Ustava BiH. Nije ovo baš iz Dodikove glave tek onako u javnosti "ispaljeno".

U Memorandumu II SANU-a jedna od uputa glasi:

- Vrlo je značajno da političari u RS-u jasno stave do znanja javnosti i međunarodnoj zajednici da BiH ne smatraju kao jedinstvenu državu, već kao zajednicu dvije teritorije koje trenutno čine cjelinu. A tu cjelinu treba što češće nazivati neprirodnom, nametnutom, nemogućom. Koristiti sve mehanizme da se oba doma Parlamenta BiH maksimalno onemoguće u radu, obezvrijede i obesmisle na sve moguće načine. Sprečavati donošenje zakona koji se ne smatraju bitnim i ne predstavljaju nikakvu prijetnju RS-u. Ovo je jedno od značajnijih sredstava za dokazivanje teze o nemogućnosti funkcionisanja zajedničkih institucija.

- Inicijativa da predsjednik entiteta RS bude i član Predsjedništva BIH iz ovog entiteta je opasna i ne bi smjela biti prihvaćena. Ona krije puno opasnosti i poruka koje nisu dobronamjerne. Otvara dodatne mogućnosti za blokade i ucjene od strane entiteta RS naspram države Bosne i Hercegovine, a uz to otvara mogućnost međunarodnog priznanja jednog bh. entiteta, što je uvod u mnogo opasnije događaje koji bi uslijedili - stav je potpredsjednika bh. entiteta RS Ramiza Salkića.

Nadalje, pojašnjava da bi teza Milorada Dodika i većine političara bosanskih Srba da je Bosna i Hercegovina nastala od entiteta ovim praktično bila nagrađena.

- S druge strane, Bošnjaci i Hrvati dodatno bi bili isključeni iz utjecaja na izbor člana Predsjedništva BiH iz ovog entiteta jer oni dominantno glasaju za svog kandidata za predsjednika entiteta koji kasnije postaju potpredsjednici. U nekim situacijama glasovi Bošnjaka i Hrvata u ovom entitetu bili su prevaga za izbor člana Predsjedništva iz ovog entiteta i to Dodiku izrazito smeta, što on i ne krije.

Član Predsjedništva BiH iz ovog entiteta nije srpski član kako se to u javnosti plasira, već je jedan od članova Predsjedništva koji se biraju u ovom entitetu. Rješenja koja se nude trebaju eliminisati postojeću diskriminaciju i mogućnosti zloupotreba u izbornom procesu u našoj domovini, a nikako ne bi trebala uvoditi nove mogućnosti diskriminacije i zloupotreba izborne volje građana ili uvođenja BiH u takve političke događaje koji bi polučili neželjene posljedice – ističe Salkiić za Faktor.

VEZANI TEKST - Rasulo u SNSD-u, nije se snašao u Sarajevu: Dodik podnosi ostavku u Predsjedništvu BiH!?

Podsjećamo, Faktor je već pisao o tome kako će Dodik najvjerovatnije napustiti Predsjedništvo BiH i prije isteka mandata, te da će se 2022. godine kandidovati ponovo za predsjednika entiteta RS. Objavljivanjem novog prijedloga da to bude funkcije "dva u jedan", nastoji kroz izmjene Izbornog zakona BiH sebi osigurati i entitetsku, ali i fotelju na nivou države, čime bi entitet RS uveo u međunarodne relacije, a što bi mu dodatno bilo podstrek da što više blokira NATO put Bosne i Hercegovine jer bi se time pozivao na legitimitet koje mu daju obje funkcije.

U toj njegovoj politički opasnoj igri, osigurao bi međunarodni legitimitet entitetu RS jer se i ruski zvaničnici kada govore o "neprijateljskom koraku približavanja BiH ka NATO-u", pozivaju upravo na stavove i konsenzus "dva entiteta i tri konstitutivna naroda". 

Stoga ne treba iznenaditi, ako ova njegova inicijativa dobije podršku Moskve, kojoj odgovara što jači front u državi BiH koji će blokirati punopravno članstvo naše zemlje u Alijansi. 

2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.