Ekstra profit

Gorivo u BiH jeftinije za tek nekoliko feninga, vlasnici pumpi rade šta im je volja

Objavljeno: 22.11.2018. u 14:35 Autor: M. Radević

Dok cijene nafte na svjetskom tržištu kontinuirano padaju, bh. građani i dalje uzalud očekuju pojeftinjenje 

FOTO: ILUSTRACIJA

Cijene nafte na svjetskim tržištima padaju već šestu sedmicu zaredom. Barel nafte u svijetu je pao za čak 20 dolara, međutim, rafinerijske i nabavne cijene naftnih derivata do bh. granice do sada nisu pratile taj trend, pa tako do sada nije bilo ni značajnijih pojefitnjenja goriva na benzinskim pumpama u Bosni i Hercegovini.

Objašnjenje Ministarstva trgovine

Kako navode iz Federalnog ministarstva trgovine, razlog zbog kojeg u BiH još nije došlo do smanjenja cijena goriva je to da se nakon havarije u Luci Ploče, nabavka i snabdijevanje naftnim derivatima vrši cestovnim putem iz rafinerija Rijeka i Sisak te skladišta u Solinu i Kopru.

- Analizom kalkulacija cijena uočeno je da nije došlo do povećanja veleprodajne ili maloprodajne marže, ali su uvećane druge varijable koje se odnose na rafinerijsku cijenu i troškove transporta do bh. granice. Troškovi prevoza naftnih derivata iz Kopra do bh. granice iznose 0,08 KM po litru, iz Rijeke 0,07 KM po litru, Siska 0,06 KM po litru, a iz Luke Ploče svega 0,02 KM po litru. Bitno je naglasiti da se funkcionisanjem Luke Ploče osigurava konkurentnost u ovoj oblasti, odnosno da se, pored rafinerija u Hrvatskoj i Sloveniji veleprodavci mogu opredijeliti za nabavku od dobavljača koji imaju niže cijene i niže transportne troškove, a to su uglavnom dobavljači koji prometuju u Luci Ploče. Dakle, konkurentnost u segmentu nabavke derivata, odnosno repozicioniranje ranijih dobavljača treba rezultirati odgovarajućom povoljnijom cjenovnom politikom distributera, to jest sniženjem veleprodajnih i maloprodajnih cijena u Federaciji BiH. Jedno od skladišta manjeg kapaciteta u Luci Ploče je profunkcioniralo 5. novembra te je, uz sniženje rafinerijskih cijena, i to polučilo određene rezultate - kaže za Faktor Lela Glibo, šefica Odjela za cijene u Federalnom ministarstvu trgovine.

Kako navodi Glibo, niže cijene na benzinskim pumpama u Federaciji BiH stupile su na snagu 8.11.2018. godine. U posljednja tri dana u Federalno ministarstvo trgovine pristigla su 173 zahtjeva od distributera za smanjenje cijene goriva. Smanjenje je za pet feninga po litru i odnosi se na benzine i dizel gorivo. U Republici Srpskoj također je došlo do pojeftinjenja goriva za sedam feninga po litru.    

- Očekuje se da će i ostali distributeri slijediti ovaj primjer i promovisati društveno odgovorno ponašanje, a potrošači će u modelu slobodnog formiranja cijena naftnih derivata imati mogućnost da se prema ponuđenom rasponu cijena opredijele za prodavce s nižim cijenama. Nadamo se da će se taj trend nastaviti - kaže Glibo.

Gorivo jeftinije za tek nekoliko feninga, međutim, bh. građani praktično ni ne osjete. Dodatni problem je što se cijene naftnih derivata na benzinskim pumpama formiraju slobodno i nadležni ne određuju najnižu ili najvišu maksimalnu cijenu.

Ekonomski analitičar Zoran Pavlović pojašnjava da prolongiranje pojeftinjenja goriva prodavačima donosi ekstra profit, a s obzirom da ih država zbog toga ne sankcioniše, oni jednostavno koriste priliku. Neuređenost i nedefinisanost tržišta u smislu korigovanja cijena omogućava vlasnicima pumpi da praktično rade šta im je volja.

Korekcija cijena i distributeri

- Da je organizacija ispravna, država, odnosno entiteti bi praktično smatrali ekstra profitom to što su prodavači zaradili zato što se nisu prilagodili cijenama na svjetskom tržištu, i to bi se onda posebno oporezovalo. S obzirom da kod nas takva organizacija rada poreskih organa ne postoji, praktično se samo odlaže trenutak pojeftinjenja goriva. Dokle god prvi ne pojeftini, neće niko drugi. A svi su na dobitku. Gotovo sam siguran da nijedno ministarstvo nema preciznu kalkulaciju formiranja maloprodajne cijene goriva u BiH ili u entitetima, već jednostavno to prihvataju kao zadato stanje -kaže Pavlović.

Dok u Federaciji postoje neka "pravila igre", u RS-u je formiranje cijena goriva u potpunosti prepušteno distributerima, dodaje Pavlović. Ipak, naš sagovornik smatra da će uskoro morati doći do pada cijena.

- Princip je da kada nabavite robu po jednoj cijeni, onda je trebate i prodati po toj cijeni. Kada pitate distributera zašto nije pojeftinio gorivo, on to pravda time da još nije kupio nove zalihe po nižoj nabavnoj cijeni. A kada poskupi gorivo, onda se sve zalihe odmah prodaju po većoj cijeni. Međutim, kada bi taj ekstra profit bio posebno oporezovan od države, onda bi distributeri možda zbog tih visokih poreza na vrijeme korigovali cijene - zaključuje Pavlović.

Izvor:   Faktor

Faktor pratite putem aplikacija za Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook i Twitter. Zabranjeno je prenošenje sadržaja bez odobrenja redakcije. Kontaktirajte nas na [email protected]

Vezani članci

Iz kategorije