Mnogo je specifičnosti vezanih za ramazan u glavnom gradu BiH, a jedan od najznačajnijih simbola i poveznica ramazana i Sarajeva bez sumnje su tradicionalni sarajevski ramazanski somuni, ukusna peciva koja su vjekovima neizostavan dio iftarskih sofri.
Iako su u pekarama dostupni tokom cijele godine, sarajevski somuni posebni su tokom ramazana jer ih pekari tada posipaju čurekotom koji im daje poseban miris. Inače, čurekot je ljekovit, a vjeruje se da donosi i berićet.
- Čurekot sadrži u sebi lijek za svaku bolest, osim za smrt - riječi su poslanika Muhammeda.
Postoji više pekara u Sarajevu koje prave ramazanske somune, a većinom su na području starogradske jezgre. Ekipa novinara posjetila je pekaru "Nafaka" u sarajevskom naselju Otoka, koja je otvorena prije nešto manje od 10 godina, a prema riječima vlasnika pekare Elvisa Trtića, ona je prva izvan starog dijela grada u kojoj se prave tradicionalni ramazanski somuni. Trtić kaže kako je ranije i sam odlazio u čaršiju po vruće somune, a onda je odlučio ovu tradiciju prenijeti i u ovaj dio grada.
Receptura stara četiri do pet stoljeća
Trtić pojašnjava kako se sarajevski somun djelimično razlikuje od lepine i drugih peciva ove vrste. Somun je tanji sa vrlo malo "sredine" između kora. Tokom godine najčešće je korišteno pecivo kod ugostitelja, prvenstveno u ćevabdžinicama.
{$galerijaFotografija}
- U ovom odabranom mjesecu ramazanu masovno se kupuje i neizostavan je na iftarskoj sofri - kaže Trtić.
Na pitanje šta je to što sarajevski odnosno ramazanski somun čini posebnim, odgovara kako je somun prije svega pecivo koje se pravi na jedan sasvim jednostavan način.
- Samo su četiri sastojka, a to su brašno, voda, so i germa. Nemamo nikakvih aditiva - naglasio je Trtić.
Naveo je da je ta receptura stara četiri do pet stoljeća i potiče još iz perioda Osmanskog carstva.
Prema predajama, somun je prvi napravio Gazi Husrev-begov intendant, odnosno glavna osoba zadužena za opskrbu vojske. On je dobio naređenje da osmisli neko pecivo koje će biti ukusno, jednostavno za napraviti, ali i da se brzo hladi. Tako je, priča Trtić, osmišljen somun, a prezime intendanta koji ga je osmislio bilo je Somun, pa je popularno sarajevsko pecivo po njemu i dobilo ime.
- Pecivo se prvobitno pravilo dosta tanko, međutim godinama se mijenjalo i prilagođavalo potrebama, brzini, ugostiteljima. Somuni koje mi danas pravimo su od 300 grama - pojasnio je Trtić.
Ističe kako u biti tajnog recepta za somun i nema.
- Nikakvih tajni nema, četiri su sastojka i vrlo jednostavno za napraviti. Glavni recept za kvalitetan somun je ljubav. Dakle, ljubav prema ovom poslu i proizvodnji ovog tradicionalnog peciva - ističe Trtić.
Ipak, podvlači kako su za pravljenje pravog somuna potrebni neki drugi tehnički uslovi.
- Pored ljubavi i znanja, bitno je da se radi isključivo u pećima na drva, to je osnova pravog somuna, jer se on mora peći na izuzetno visokoj temperaturi. Da se peče na drvetu i da poprimi sve arome koje treba imati - pojasnio je Trtić.
Somun tokom ramazana kupuju i postači i oni koji ne poste, različite konfesije
Ono što je također specifičnost ramazanskog somuna jeste da ga ne kupuju samo muslimani.
- Zanimljivo je da somune u vremenu ramazana kupuju svi, i postači i oni koji ne poste, kupuju ga pripadnici različitih konfesija. Somuni se kupuju tokom cijelog ramazana i to je postala određena tradicija - kazao je Trtić.
Ono što je prepoznatljivo za svaku pekaru koja pravi ramazanske somune jesu i dugački redovi ispred njihovih vrata. Što je iftar bliži, to je i red duži, jer svako svojim ukućanima na sofru želi donijeti vruć somun.
Red je dugačak i pred pekarom “Nafaka”, a ponekad zna brojati i više od 50 osoba, a kako je sve vezano za ramazan specifično, takvi su redovi za somune. Trtić pojašnjava kako je to možda jedini red za čekanje gdje nije moguće osjetiti nervozu.
- Posebni redovi su par sati pred iftar, jer ljudi hoće da dobiju vruć somun. Mada tokom cijelog dana bude ljudi, dolaze, čekaju u redu, ne žale se, nema nikakve nervoze. Svako strpljivo čeka na svoj somun - ispričao je Trtić.
Somun kao izraz solidarnosti
Još jedna specifičnost koja pokazuje da je ramazan, osim posta, i mjesec dijeljenja. Na mjestu gdje građani preuzimaju somune u pekari “Nafaka”, sa strane se može primijetiti u vrećicama spremna određena količina somuna, a riječ je o besplatnim somunima namijenjenim onim građanima koji ih sebi nisu u stanju priuštiti.
Trtić kaže kako je riječ o dugogodišnjoj praksi u kojoj i pekara, ali i građani, izdvoje sredstva kako bi svakome obezbijedili somune. To se ne odnosi samo na ramazan, već i na cijelu godinu. Tako, naprimjer, građani koji dolaze po somun, uzmu dva ali plate četiri somuna, čime u ramazanu misle i na svoje komšiju, a iskazuju i svoju solidarnost s ugroženim kategorijama društva.
Vlasnik pekare Trtić na kraju dodaje kako je sretan što ovu tradiciju prenio izvan starog dijela grada.