Pronađeni i alati
Skeleti pet mamuta iz ledenog doba pronađeni u Cotswoldsu
Pet mamuta iz ledenog doba u izvanrednoj očuvanosti otkriveno je u Cotswoldsu, na zaprepaštenje arheologa i paleontologa. Ostaci dva odrasla mamuta, dvoje mladunčadi i dojenčeta koji su lutali prije 200.000 godina otkopani su u blizini Swindona.
19.12.2021. u 21:56

S njima su pronađeni i alati koji su koristili neandertalci, koji su vjerojatno lovili ove zvijeri teške 10 tona. Očekuje se da će biti pronađeno još jer je iskopan samo dio golemog nalazišta na kamenolomu pijeska.

Sudeći po kvaliteti, ovo nalazište je zlatni rudnik. Pronađeni su i drugi divovi iz ledenog doba, kao što su losovi, dvostruko veći od njihovih današnjih potomaka, sićušna stvorenja i slatkovodni puževi. Pronađene su čak i sjemenke, pelud i biljni fosili, uključujući izumrle sorte.

Sve će to sada ponuditi nove naznake o tome kako su naši neandertalski preci živjeli u teškim uvjetima Britanije tokom ledenog doba, perioda prapovijesti o kojem se malo zna.

Iznimna otkrića bit će istražena u dokumentarcu BBC One "Attenborough i groblje mamuta", koji će se emitirati 30. decembra, u kojem se Sir David Attenborough i evolucijski biolog profesor Ben Garrod pridružuju arheolozima iz DigVenturesa kako bi snimili iskopavanja.

Garrod je za Observer rekao da je ovo jedno od najvažnijih otkrića u britanskoj paleontologiji. Iako se neobične kosti mamuta često pojavljuju, pronalazak tako potpunih kostura je "nevjerojatno rijedak".

- Tamo gdje ovi mamuti leže u zemlji je upravo mjesto gdje su umrli prije četvrt miliona godina - pored nevjerojatnih stvari poput kamenih alata i puževa koje su gazili nogama. Imamo dokaze kakav je bio krajolik. Znamo koje su biljke tamo rasle. Male stvari otkrivaju kontekst ovih velikih, ikonskih divova. To je pogled u prošlost. To je i nevjerovatno važno u smislu da razumijemo kako klimatske promjene utiču na okoliš, ekosisteme i vrste - dodao je.

Lisa Westcott Wilkins iz DigVenturesa, arheološkog društvenog preduzeća kaže da je su i drugi mamuti pronađeni u Velikoj Britaniji, ali ne u ovom stanju očuvanosti. Oni su u gotovo netaknutom stanju.

- Arheološka nalazišta iz tog perioda su rijetka i ključna su za razumijevanje ponašanja neandertalaca širom Britanije i Evrope. Zašto je ovdje umrlo toliko mamuta? Jesu li ih neandertalci mogli ubiti? Šta nam mogu reći o životu u Britaniji tokom ledenog doba? Raspon dokaza na ovom mjestu daje nam jedinstvenu priliku da odgovorimo na ta pitanja - dodala je.

Istraživači vjeruju da ostaci mamuta i artefakti datiraju od prije oko 220.000 godina, kada su Britaniju još uvijek naseljavali neandertalci tokom toplijeg međuledenog perioda poznatog kao MIS7. Padajuće temperature natjerale su neandertalce na jug, a ovo je mjesto tada bilo bujna, plodna ravnica koja je privlačila i životinje i ljude.

Najraniji mamuti došli su iz Afrike prije otprilike pet miliona godina. Ova posebna vrsta, stepski mamut, bila je najveća od njih i živjela je od prije oko 1,8 miliona godina do prije oko 200.000 godina.

Garrod, profesor evolucijske biologije na Univerzitetu East Anglia, rekao je da je ta vrsta bila teška do 15 tona, dva ili tri puta veća od težine afričkog slona.

- Ovo je bila najveća vrsta mamuta ikada. Kad su već trebali nestati, spali su na 10 tona, što još uvijek zvuči puno. Mislimo da je to bila prilagodba na promjenu okoliša, klime i dostupnosti resursa. U to je vrijeme postajalo je hladnije, resursi su postajali sve manji i to je dovelo do smanjenja vrste. Povrh toga, nesumnjivo je postojao lov na njih i konkurencije drugih vrsta - kaže profesor.

Nagađajući zašto je toliko životinja umrlo na ovom mjestu, upitao je da li je možda postojala velika ledena poplava koja je odnijela životinje ili su ih ljudi lovili.

- Ili je tu samo bilo jako blatno područje? Sa slonovima danas, ako se mladunče zaglavi, odrasli često neće napustiti to mjesto. Pokušat će im pomoći. Ovo je vrlo gusto blato. Odrastao sam blizu mora, blizu ušća, ne morate biti jako teški da biste se vrlo brzo zaglavili u blatu - podvukao je.

Iskopavanja su također otkrila dodatne dokaze neandertalske aktivnosti na tom mjestu, uključujući kremeno oruđe koje bi se koristilo za čišćenje svježe kože. Neke od pronađenih kostiju imaju moguće tragove klanja.

DigVentures je tim arheologa koji je specijaliziran za javno djelovanje. Pozvani su nakon što su amaterski lovci na fosile Sally i Neville Hollingworth pronašli ručnu sjekiru neandertalca s početnim otkrićem ostataka mamuta.

DigVentures je prikupio sredstva, iskopao je mjesto i koordinira analizu i istraživanje. Nadaju se da će nastaviti s iskopavanjima nakon što se prikupe dodatna sredstva. Mjesto je sada zaštićeno od lovaca na fosile.

Westcott Wilkins je pohvalila Hills Group, vlasnike kamenoloma, što im je dopuštao koliko god im je potrebno da vrše iskopavanja jer su mamuti bili jedva pet metara ispod zemlje i blizu prometne ceste, piše The Guardian.