Predstavnici aktuelne vlasti u
Kantonu Sarajevo gotovo svakodnevno obasipaju javnost informacijama,
fotografijama i promotivnim spotovima o rekonstrukciji tramvajske pruge i
nabavci novih tramvaja. Nedavno je za ministre i načelnike iz Trojke
organizirana i posebna promotivna vožnja.
Javnosti su na raspolaganju sve
informacije, osim onih o tome koliko je koštala rekonstrukcija pruge. Pitanja o
tome se počinju postavljati i u samom SDP-u, ali ugovori se i dalje kriju od
građana.
U navali PR sadržaja uvijek se
izostavlja bitan detalj - da je projekat pokrenuo Adi Kalem, bivši
kantonalni ministar saobraćaja iz SDA, danas zastupnik u Skupštini Kantona
Sarajevo.
On se do sada nije često oglašavao o
ovoj temi. Kaže da je, zbog javnosti i činjenice da se cijeli projekt koristi za politički marketing, odlučio odgovoriti na najbitnija pitanja.
Ko i kada i kako je pokrenuo projekt rekonstrukcije pruge i
nabavke tramvaja?
- Da bih objasnio način donošenja
odluke o rekonstrukciji postojeće tramvajske pruge od Ilidže do Muzeja,
potrebno je osvrnuti se na trenutak kada i kako je ona donesena. Mandat Vlade
Kantona Sarajevo u kojoj sam bio na poziciji ministra saobraćaja počeo je 3.
marta 2020. godine, a ubrzo smo ušli u stanje pandemije koronavirusa.
Život u Kantonu Sarajevo i BiH, kao i u većini svijeta, praktično je stao. Upravo tada, svjesni da
će pandemija kad-tad proći, odlukom Vlade KS i na moje insistiranje, započeli
smo značajan investicioni ciklus u KS. Cilj nam je bio stvaranje nove
vrijednosti i ulaganje u privredu, kako bi građani Kantona Sarajevo, unatoč
poteškoćama u segmentu zdravlja i života, osjetili pozitivne promjene u resoru
saobraćaja, koji je i danas jedan od glavnih problema u gradu Sarajevu.
Rekonstrukcija tramvajske pruge od
Ilidže do Muzeja bila je ključni dio tih napora, s ciljem modernizacije
infrastrukture i unapređenja kvaliteta javnog prijevoza, što bi dugoročno
donijelo brojne koristi za sve građane Kantona Sarajevo. Jedan od prvih projekata
koje sam pokrenuo uime Ministarstva saobraćaja KS jeste nabavka novih 15
niskopodnih tramvaja i rekonstrukcija tramvajske pruge od Ilidže do stajališta
kod Muzeja, obzirom da je dio od Muzeja do Baščaršije 2006. godine
rekonstruisan, iako je danas neophodna da se uradi rehabilitacija na ovoj
dionici.
Pretkvalifikacijski poziv za nabavku
novih niskopodnih tramvaja je objavljen 20. juna 2020. godine, po EBRD
pravilima i rok za dostavu ponuda bio je 3. avgust 2020. godine. Javni poziv za
proizvođače tramvaja, koji su zadovoljili tehničke specifikacije novih
tramvaja, a koje je pripremila i napravila posebna komisija sastavljena od
stručnjaka u okviru procedura po EBRD-u i na osnovu tehničkih zahtjeva, pušten je
26. oktobra 2020. godine i ušao je u finalnu fazu, odnosno dostavljanje
najpovoljnije ponude ponuđača.
Poziv za Projekat rekonstrukcije
tramvajske pruge od Ilidže do stajališta kod Muzeja je objavljen 23. juna 2020.
godine, također po EBRD pravilima, sa rokom dostave ponuda do drugog oktobra te
godine. Dokaz za sve ovo je zvanična stranica EBRD-a. Moj nasljednik na
poziciji ministra praktično je morao nastaviti s ovim porojektom, odnosno nije
ga mogao prekinuti, jer je bio u završnoj fazi evaluacije cjenovnih i tehničkih
ponuda. Ne samo da je projekat nastavljen, nego je poslužio da se oko njega
gradi kompletna predizborna kampanja, kao da je riječ o ličnom ili stranačkom
projektu, a ne o projektu kojeg je započeo neko drugi i kojeg, uostalom,
plaćaju građani.
Koji su bili rokovi izgradnje i da li
je u realizaciji bilo značajnijih odstupanja?
- Vezano za rekonstrukciju tramvajske
pruge rok za završetak radova je bio 24 mjeseci od dana potpisivanja ugovora o
izvođenju radova, a rok za dostavu novih tramvaja je bio 24 mjeseca od dana
potpisivanja ugovora o nabavci, dok je prvi tramvaj trebao stići za 16 mjeseci.
Dakle, svi rokovi su značajno probijeni. Moj osjećaj je da se sve tempira od
izborne kampanje do izborne kampanje.
Nažalost, pruga još nije završena.
Opće pravilo struke je da bi nešto bilo dovedeno do kraja mora proći tehnički
prijem. Građani Kantona Sarajevo ni dan danas nemaju informacije da li je pruga
tehnički primljena i osposobljena za vožnju. Očigledno nadležnim to nije bitno
i interesantno. Građani se na sopstvenu odgovornost voze novom, rekonstruisanom
prugom. Vi dan-danas, svakodnevno možete vidjeti pojedine radnike na pruzi kako
u toku dana I večernjim satima nešto rade I dotežu
Koliko je cijeli projekat trebao koštati?
- Projekat rekonstrukcije pruge od
Ilidže do stajališta kod Muzeja, po procjeni projektanta (IPSA Institut) iznosi
oko 20 miliona eura, što su neophodna sredstva za rekonstrukciju ove dionice i
za tehnički nadzor nad radovima. Tehnički nadzor nad radovima se opet posebno
bira po EBRD pravilima i procedurama. Projekat nabavke tramvaja je koštao 30
miliona eura. Osam svjetskih kompanija
se prijavilo za ovaj projekat.
Zašto je došlo do probijanja rokova i
ukupne cijene projekta? U posljednje vrijeme sve više je glasova i iz samog
SDP-a koji problematiraju ovo pitanje?
-Svaki
kapitalni projekat nosi određene izazove. Procjenjeno stanje na papiru ne mora
uvijek odgovarati stvarnom stanju na terenu, u smislu tehničkih izazova i
izgradnje. Uvijek možete imati određenih nepredviđenih tehničkih poteškoća
prilikom realizacije ovakvih projekata, iako ste prethodno predvidjeli sve
segmente na osnovu određenih istraživanja (geološka, geotehnička, geofizička)
na terenu. Ovo govorim, jer sam na fukciju ministra došao iz realnog sektora i
gdje sam se susretao sa ovakvim izazovima.
Međutim, nije normalno da projekat
poskupi za 100 posto. Na osnovu određenih informacija koje imam iz pouzdanih
izvora upravo se to desilo. To je po meni neprihvatljivo, i pored
"divljanja" cijena nakon pandemije koronavirusa. Mislim da se radi o
pritisku Trojke, odnosno aktuelne Vlasti u KS, da pod svaku cijenu puste prvi
tramvaj prije Općih izbora 2022. godine.
To je onaj princip gdje su
bitniji politički poeni, a ne džep građana. Pod svaku cijenu morali su se
provozati novom prugom, kako bi što bolji bio izborni rezultat. Nažalost,
građane niko ne pita šta misle o tome kako će vraćati razliku novca za ovo poskupljenje,
nego se sve predstavlja bajnim i krasnim. Rok za izgradnju je takav kakav
jeste, obzirom da se radi u glavnom gradu, u blizini glavne saobraćajnice, što
predstavlja dodatni izazov za građevinare. Prilikom izgradnje, meni je veći
problem predstavljalo loše osiguranje gradilišta, gdje su građani bez problema
mogli ući na gradilište i šetati, pa se i povrijediti. A da ne pričam o
zaštitnoj ogradi napravljenoj od armature promjera 10 mm i reflektirajuće
trake. Pravila struke nalažu sasvim drugačije. Međutim, projekat je
predstavljen završenim. Smatram da građani moraju i imaju pravo znati koliko će
u konačnici biti cijena koštanja ovog projekta.
Spominjete ugovore i cijene, ali do sada javnost nije upoznata s njima. Predstavljaju se "poslovnom tajnom". Koliko je takva praksa prihvatljiva I jeste li eventualno bili u prilici da vidite ugovore? Zašto se oni kriju od javnosti?
- Nisam bio u prilici da vidim ugovore,
jer kada su se oni trebali pripremati i donijeti odluka o izboru izvođača
radova, već se znalo da će Vlada KS, u kojoj sam bio i ja, biti smijenjena.
Ujedno i uposlenici EBRD banke su uveliko bili po godišnjim odmorima kada su se
trebala usklađivati prava i obaveze ugovornih strana. U praksi, bilo kakvo
povećanje novčanih sredstava u toku izgradnje, a bez raspisivanja javnog poziva
je po zakonu krivično djelo. Neophodno je u tom slučaju od većih instanci,
preko Skupštine KS, Predstavničkog i Doma naroda Parlamenta FBiH, Parlamentarne
skupštine BiH i Predsjedništva BiH zatražiti ponovno zaduženje. Na koji način
su to uradili, mislim da nadležne istražne institucije u BiH moraju pitati
aktuelnu vlast u KS.
Kako kao stručnjak iz te oblasti
ocjenjujete trenutno stanje kada je riječ o saobraćaju u Sarajevu?
- Nažalost, promocija korištenja
javnog prijevoza putnika u KS, s ciljem smanjenja saobraćajnih gužvi u gradu
Sarajevu, još uvijek nije adekvatno podržana. Posebno zabrinjava sigurnost u
saobraćaju, gdje aktuelna većina zanemaruje zakonske obaveze imenovanja Vijeća
za sigurnost saobraćaja na cestama u KS. Trenutno se fokusira na represivne
mjere i punjenje budžeta, dok se preventivne mjere zanemaruju.