open-navfaktor-logo
search
Intervju
Adi Kalem, bivši ministar saobraćaja KS: Ugovor za rekonstrukciju pruge ne smije biti tajna
Jedan od prvih projekata koje sam pokrenuo uime Ministarstva saobraćaja KS je nabavka novih 15 niskopodnih tramvaja i rekonstrukcija tramvajske pruge od Ilidže do Muzeja. Moj nasljednik to je pratično morao nastaviti
AUTOR: Autor: R. F.
21.05.2024. u 18:24
get url
text
Adi Kalem
Adi Kalem
Predstavnici aktuelne vlasti u Kantonu Sarajevo gotovo svakodnevno obasipaju javnost informacijama, fotografijama i promotivnim spotovima o rekonstrukciji tramvajske pruge i nabavci novih tramvaja. Nedavno je za ministre i načelnike iz Trojke organizirana i posebna promotivna vožnja.
Javnosti su na raspolaganju sve informacije, osim onih o tome koliko je koštala rekonstrukcija pruge. Pitanja o tome se počinju postavljati i u samom SDP-u, ali ugovori se i dalje kriju od građana.
U navali PR sadržaja uvijek se izostavlja bitan detalj - da je projekat pokrenuo Adi Kalem, bivši kantonalni ministar saobraćaja iz SDA, danas zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo.
On se do sada nije često oglašavao o ovoj temi. Kaže da je, zbog javnosti i činjenice da se cijeli projekt koristi za politički marketing,  odlučio odgovoriti na najbitnija pitanja.
Ko i kada i kako je  pokrenuo projekt rekonstrukcije pruge i nabavke tramvaja?
- Da bih objasnio način donošenja odluke o rekonstrukciji postojeće tramvajske pruge od Ilidže do Muzeja, potrebno je osvrnuti se na trenutak kada i kako je ona donesena. Mandat Vlade Kantona Sarajevo u kojoj sam bio na poziciji ministra saobraćaja počeo je 3. marta 2020. godine, a ubrzo smo ušli u stanje pandemije koronavirusa.
Život u Kantonu Sarajevo i BiH, kao i u većini svijeta, praktično je stao. Upravo tada, svjesni da će pandemija kad-tad proći, odlukom Vlade KS i na moje insistiranje, započeli smo značajan investicioni ciklus u KS. Cilj nam je bio stvaranje nove vrijednosti i ulaganje u privredu, kako bi građani Kantona Sarajevo, unatoč poteškoćama u segmentu zdravlja i života, osjetili pozitivne promjene u resoru saobraćaja, koji je i danas jedan od glavnih problema u gradu Sarajevu.
Rekonstrukcija tramvajske pruge od Ilidže do Muzeja bila je ključni dio tih napora, s ciljem modernizacije infrastrukture i unapređenja kvaliteta javnog prijevoza, što bi dugoročno donijelo brojne koristi za sve građane Kantona Sarajevo. Jedan od prvih projekata koje sam pokrenuo uime Ministarstva saobraćaja KS jeste nabavka novih 15 niskopodnih tramvaja i rekonstrukcija tramvajske pruge od Ilidže do stajališta kod Muzeja, obzirom da je dio od Muzeja do Baščaršije 2006. godine rekonstruisan, iako je danas neophodna da se uradi rehabilitacija na ovoj dionici.
Pretkvalifikacijski poziv za nabavku novih niskopodnih tramvaja je objavljen 20. juna 2020. godine, po EBRD pravilima i rok za dostavu ponuda bio je 3. avgust 2020. godine. Javni poziv za proizvođače tramvaja, koji su zadovoljili tehničke specifikacije novih tramvaja, a koje je pripremila i napravila posebna komisija sastavljena od stručnjaka u okviru procedura po EBRD-u i na osnovu tehničkih zahtjeva, pušten je 26. oktobra 2020. godine i ušao je u finalnu fazu, odnosno dostavljanje najpovoljnije ponude ponuđača.
Poziv za Projekat rekonstrukcije tramvajske pruge od Ilidže do stajališta kod Muzeja je objavljen 23. juna 2020. godine, također po EBRD pravilima, sa rokom dostave ponuda do drugog oktobra te godine. Dokaz za sve ovo je zvanična stranica EBRD-a. Moj nasljednik na poziciji ministra praktično je morao nastaviti s ovim porojektom, odnosno nije ga mogao prekinuti, jer je bio u završnoj fazi evaluacije cjenovnih i tehničkih ponuda. Ne samo da je projekat nastavljen, nego je poslužio da se oko njega gradi kompletna predizborna kampanja, kao da je riječ o ličnom ili stranačkom projektu, a ne o projektu kojeg je započeo neko drugi i kojeg, uostalom, plaćaju građani.
Koji su bili rokovi izgradnje i da li je u realizaciji bilo značajnijih odstupanja?
- Vezano za rekonstrukciju tramvajske pruge rok za završetak radova je bio 24 mjeseci od dana potpisivanja ugovora o izvođenju radova, a rok za dostavu novih tramvaja je bio 24 mjeseca od dana potpisivanja ugovora o nabavci, dok je prvi tramvaj trebao stići za 16 mjeseci. Dakle, svi rokovi su značajno probijeni. Moj osjećaj je da se sve tempira od izborne kampanje do izborne kampanje.
Nažalost, pruga još nije završena. Opće pravilo struke je da bi nešto bilo dovedeno do kraja mora proći tehnički prijem. Građani Kantona Sarajevo ni dan danas nemaju informacije da li je pruga tehnički primljena i osposobljena za vožnju. Očigledno nadležnim to nije bitno i interesantno. Građani se na sopstvenu odgovornost voze novom, rekonstruisanom prugom. Vi dan-danas, svakodnevno možete vidjeti pojedine radnike na pruzi kako u toku dana I večernjim satima nešto rade I dotežu
Koliko je cijeli projekat trebao koštati?
- Projekat rekonstrukcije pruge od Ilidže do stajališta kod Muzeja, po procjeni projektanta (IPSA Institut) iznosi oko 20 miliona eura, što su neophodna sredstva za rekonstrukciju ove dionice i za tehnički nadzor nad radovima. Tehnički nadzor nad radovima se opet posebno bira po EBRD pravilima i procedurama. Projekat nabavke tramvaja je koštao 30 miliona eura. Osam svjetskih  kompanija se prijavilo za ovaj projekat.
Zašto je došlo do probijanja rokova i ukupne cijene projekta? U posljednje vrijeme sve više je glasova i iz samog SDP-a koji problematiraju ovo pitanje?
-Svaki kapitalni projekat nosi određene izazove. Procjenjeno stanje na papiru ne mora uvijek odgovarati stvarnom stanju na terenu, u smislu tehničkih izazova i izgradnje. Uvijek možete imati određenih nepredviđenih tehničkih poteškoća prilikom realizacije ovakvih projekata, iako ste prethodno predvidjeli sve segmente na osnovu određenih istraživanja (geološka, geotehnička, geofizička) na terenu. Ovo govorim, jer sam na fukciju ministra došao iz realnog sektora i gdje sam se susretao sa ovakvim izazovima.
Međutim, nije normalno da projekat poskupi za 100 posto. Na osnovu određenih informacija koje imam iz pouzdanih izvora upravo se to desilo. To je po meni neprihvatljivo, i pored "divljanja" cijena nakon pandemije koronavirusa. Mislim da se radi o pritisku Trojke, odnosno aktuelne Vlasti u KS, da pod svaku cijenu puste prvi tramvaj prije Općih izbora 2022. godine.
To  je onaj princip gdje su bitniji politički poeni, a ne džep građana. Pod svaku cijenu morali su se provozati novom prugom, kako bi što bolji bio izborni rezultat. Nažalost, građane niko ne pita šta misle o tome kako će vraćati razliku novca za ovo poskupljenje, nego se sve predstavlja bajnim i krasnim. Rok za izgradnju je takav kakav jeste, obzirom da se radi u glavnom gradu, u blizini glavne saobraćajnice, što predstavlja dodatni izazov za građevinare. Prilikom izgradnje, meni je veći problem predstavljalo loše osiguranje gradilišta, gdje su građani bez problema mogli ući na gradilište i šetati, pa se i povrijediti. A da ne pričam o zaštitnoj ogradi napravljenoj od armature promjera 10 mm i reflektirajuće trake. Pravila struke nalažu sasvim drugačije. Međutim, projekat je predstavljen završenim. Smatram da građani moraju i imaju pravo znati koliko će u konačnici biti cijena koštanja ovog projekta.
Spominjete ugovore i cijene, ali do sada javnost nije upoznata s njima. Predstavljaju se "poslovnom tajnom". Koliko je takva praksa prihvatljiva I jeste li eventualno bili u prilici da vidite ugovore? Zašto se oni kriju od javnosti?
- Nisam bio u prilici da vidim ugovore, jer kada su se oni trebali pripremati i donijeti odluka o izboru izvođača radova, već se znalo da će Vlada KS, u kojoj sam bio i ja, biti smijenjena. Ujedno i uposlenici EBRD banke su uveliko bili po godišnjim odmorima kada su se trebala usklađivati prava i obaveze ugovornih strana. U praksi, bilo kakvo povećanje novčanih sredstava u toku izgradnje, a bez raspisivanja javnog poziva je po zakonu krivično djelo. Neophodno je u tom slučaju od većih instanci, preko Skupštine KS, Predstavničkog i Doma naroda Parlamenta FBiH, Parlamentarne skupštine BiH i Predsjedništva BiH zatražiti ponovno zaduženje. Na koji način su to uradili, mislim da nadležne istražne institucije u BiH moraju pitati aktuelnu vlast u KS.
Kako kao stručnjak iz te oblasti ocjenjujete trenutno stanje kada je riječ o saobraćaju u Sarajevu?
- Nažalost, promocija korištenja javnog prijevoza putnika u KS, s ciljem smanjenja saobraćajnih gužvi u gradu Sarajevu, još uvijek nije adekvatno podržana. Posebno zabrinjava sigurnost u saobraćaju, gdje aktuelna većina zanemaruje zakonske obaveze imenovanja Vijeća za sigurnost saobraćaja na cestama u KS. Trenutno se fokusira na represivne mjere i punjenje budžeta, dok se preventivne mjere zanemaruju.
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.