U međunarodnim odnosima postoji jedno nepisano pravilo: uspjeti u dovođenju nekoga u zabludu, obmanjivanju ili podvaljivanju neistine jednako je opasno kao i ne uspjeti u tome. Ako prevareni naknadno otkrije podvalu, dozvoljena je upotreba retorzije ili uzvraćanje prevarene strane prevarantu striktnom primjenom normi međunarodnog prava. I u drugom slučaju, ako prevarant ne uspije prevariti drugu stranu, također je dozvoljena upotreba retorzije.
Posebno je opasno kada se prevarom služe najviši dužnosnici malih subjekata međunarodnog prava u odnosu prema velikim subjektima, bilo da je riječ o državama ili međunarodnim organizacijama. Takav stepen neodgovornosti prema vlastitom narodu i njegovim temeljnim interesima te, naravno, i prema široj međunarodnoj zajednici, imajući na umu obim i intenzitet moguće retorzije, mogu pokazati samo potpuni diletanti. Upravo je srbijanski predsjednik Vučić svojom primitivnom, neukom i autokratskom politikom u labirint retorzije Zapada uspio ponovo uvući građane Srbije. O čemu je zapravo riječ?
Šta je Zapad očekivao od Vučića?
Nakon disolucije državne arhitekture Balkana devedesetih godina prošlog stoljeća te nastavka njenog preslagivanja u prvom desetljeću ovog (obnova državnosti Crne Gore i proglašenje neovisnosti Kosova na referendumu koji Srbija nije priznala), Srbija se, kao najveća država regije, našla pred histoijskim izborom. Dvije su opcije - postati kredibilan čimbenik stabilnosti i progresa ovog dijela svijeta prihvatanjem standarda i načela moderne civilizacije, vidljivih prije svega u dosezima Europske unije (unatoč svim problemima i limitima koji je opterećuju), ili ostati zarobljena u retrogradnim idejama i politikama, mitomaniji i megalomaniji,
piše Boris Vukotić za Index.Zapad je od Vučića očekivao, prije svega, otklon od velikosrpskih, nacionalističkih agendi kao temeljnih razloga koji su, uz druge manje značajne, uvjetovali krvavu tragediju iz 90-ih. Potom izgradnju suštinski demokratskog društva razvojem pravne države i vladavine prava, poticanje i zaštitu univerzalnih ljudskih prava i sloboda te zalaganje za jednakost ljudi pred zakonom.
Očekivanja su, možda, bila i prevelika
Nakon ovih temeljnih principa koji bi Srbiju usmjerili ka Evropskoj uniji i Zapadu, od Vučića se očekivala i uspostava održivih relacija s vlastima u Prištini, što bi u konačnici vodilo normaliziranju odnosa te eventualnom priznanju kosovske neovisnosti "kad za to dođe vrijeme". Također, Sjedinjene Države i Evropska unija strpljivo su čekali da Vučić napravi otklon od ruskih destruktivnih agendi namijenjenih Zapadnom Balkanu u cilju izazivanja nestabilnosti i tenzija što dalje od njezinih rubnih linija prioritetnih interesa. Uz to su projicirali da bi Vučić mogao postati glavni garant stabilnosti i sigurnosti ovog dijela Evrope, imajući u vidu veličinu Srbije u odnosu na susjede te činjenicu da srpski narod, u manjem ili većem postotku, živi u svim državama regije.
Za uspješno implementiranje i monitoring politike Zapada prema Vučiću izabrana je Njemačka. Ništa čudno ako se ima u vidu krajnje negativan odnos srpskog naroda prema, na primjer, Sjedinjenim Državama, ali i Ujedinjenom Kraljevstvu, nakon spornog bombardovanja SRJ bez saglasnosti Vijeća sigurnosti UN-a.
Pravno-logička konstrukcija kako NATO i Sjedinjene Države nisu prekršili Povelju UN-a i međunarodno pravo zračnim napadima na SRJ - jer su srpska vojska i policija u tadašnjoj južnoj pokrajini činile ratne zločine i zločine protiv čovječnosti definirane kao akti ERGA OMNES (u međunarodnom pravu "zločini protiv svih", odnosno protiv općeprihvaćenih načela civiliziranih naroda) pa su dale legitimitet i legalitet organizaciji (NATO-u), a ne pojedinačnoj državi (što bi bilo kršenje člana 2 (4) Povelje UN-a) da provede napade - nije nikada prihvaćena kao kredibilna ni u Srbiji, ali ni od priličnog broja teoretičara i praktičara međunarodnopravne nauke diljem svijeta.
Šta je Vučić isporučio Zapadu?
Umjesto očekivanih i obećanih agendi i rezultata, Vučić je zapadnim partnerima koji su, primjera radi, od 2003. zaključno s 2022. godinom ubrizgali u finansijski sitem Srbije više od 3.6 milijardi eura bespovratnog ili "poklonjenog" novca kroz različite programe podrške, isporučio na unutršnjem planu svoju autoritarnu, nedemokratsku, nekontroliranu i neograničenu vlast. To se očituje namještanjem i krađom izbora, nezakonitom kontrolom pravosuđa, sigurnosnih službi i medija, maltretiranjem neovisnih novinara i kritički nastrojenih intelektualaca te korupcijom i kriminalom neviđenih razmjera.
U vanjskoj politici Vučić je neumoljivo radio na destrukciji i destabiliziranju regije, upravo suprotno od onog što su partneri sa Zapada od njega očekivali. Lansirao je projekt srpski svet, doveo u pitanje karakter masakra u Srebrenici, nazivajući ga velikim zločinom, ali ne i genocidom, kako je presuđeno pred međunarodnim tribunalima, kršio standarde definirane Daytonskim mirovnim sporazumom, vodio bitke na izborima za Budvu i Nikšić u Crnoj Gori, otvoreno finansijski i logistički podržavajući svoje eksponente u zemlji, te tako opstruirao demokratske procese u nastojanju blokiranja crnogorskih pristupnih pregovora s EU. U konačnici, izložio je i nastavlja izlagati ruglu kolektivni Zapad grotesknom istragom pravosudnih organa (pod njegovom direktnom kontrolom) terorističkog napada u mjestu Banjska na sjeveru Kosova.
Njemačka je dobila novi zadatak
Naravno, prevareni Zapad ima pravo na retorziju prema petparačkom prevarantu (kojem zbog diletantske politike, izgleda, sve manje vjeruju i u, barem formalno, paternalistički nastrojenom Kremlju), i to striktnom primjenom normi međunarodnog prava. Za anuliranje učinaka Vučićeve politike u regiji izabrana je opet Njemačka. A Nijemci su poznati kao ljudi koji ne vole gubiti vrijeme.
Kao reakciju na murale osuđenih ratnih zločinaca u Beogradu - zbog kojih se pred srbijanskim sudovima osuđuju građanski aktivisti koji im se protive, a ne oni koji su ih naslikali ili nahuškali na slikanje - Njemačka je zajedno s Ruandom (kasnije su se pridružile i druge zemlje partneri) Općoj skupštini Ujedinjenih naroda proslijedila Rezoluciju o genocidu u Srebrenici. Rezolucijom o kojoj se trebalo raspravljati 2. maja ove godine (prema posljednjim informacijama, rasprava je odgođena za sjednicu OS-a UN-a nakon 6. maja zbog slanja osnovnog teksta na reviziju) osuđuje se negiranje genocida te veličanje ratnih zločinaca, dok se države članice UN-a potiču na "čuvanje sudski utvrđenih činjenica kroz obrazovne sisteme radi sprečavanja revizionizma i ponavljanja genocida".
Iako njemački posmatrači ističu da je inicijativa za Rezoluciju rezultat dugogodišnjeg lobiranja srebreničkih udruženja koja čuvaju uspomenu na žrtve genocida te da je "zapravo riječ o pokušaju njenog ponovnog usvajanja nakon što su je 2015. godine blokirali saveznici Srbije u Vijeću sigurnosti UN-a", postavlja se opravdano pitanje zašto se drugi pokušaj usvajanja ovog dokumenta pokreće baš sada, nakon punih devet godina. Naravno, odgovor se nameće sam po sebi. Riječ je o retorziji Zapada prema prevarantu.