Tim povodom u Parlamentu FBiH na inicijativu zastupnika i delegata je povedena rasprava o Zakonu o pripadnosti javnih prihoda koji datira iz 2006. godine.

Povlašteni koeficijent imaju četiri kantona

- Postojeći Zakon o pripadnosti javnih prihoda je iz 2006. godine, i kao takav je danas zastario i ne odgovara potrebama, realnim prilikama i okolnostima koje su u Federaciji BiH. Najznačajniji dio tog zakona definiše način raspodjele indirektnih poreza, dakle PDV-a. Kada se novac sa zajedničkog računa raspodjeli na Federaciju, RS i Brčko distrikt, onda ovaj dio koji pripada FBiH se raspoređuje shodno Zakonu o pripadnosti javnih prihoda, na način da se za funkcionisanje FBiH opredjeljuje 36,2 posto, za funkcionisanje 10 kantona ide 51,48 posto. Za jedinice lokalne samouprave (općine i gradovi) 8,42 posto i za Javno preduzeće Ceste Federacije BiH 3,9 posto. To vam je osnovna vertikalna raspodjela PDV-a koji dođe sa zajedničkog, državnog računa za FBiH - objašnjava nam na početku razgovora Jasmin Duvnjak, šef Kluba delegata iz reda bošnjačkog naroda u Domu naroda FBiH, a koji je jedan od predlagača izmjena Zakona pripadnosti javnih prihoda.

Kaže da se novac kantonima dijeli na osnovu četiri parametra.

- Na osnovu broja stanovnika, broja učenika osnovnih, broja učenika srednjih škola, i četvrti je površina kantona. Na osnovu temeljnih parametara, postoji i takozvani dodatni parametri, to su ovi povlašteni koeficijenti, odnosno, ponderi. Od 10 kantona, povlaštenu poziciju imaju Kanton Sarajevo, čiji je ponder skoro 2. Zatim, BPK Goražde ima ponder 1,8, Posavski kanton 1,5 i Kanton 10 sa sjedištem u Livnu ima 1,1. Ostalih šest kantona ima koeficijent 1 - govori nam Duvnjak i dodaje:

- To znači, kada ovaj novac koji ide za Federaciju, odnosno, za kantone, podijelimo na način da se izračuna koliko kojem kantonu pripada, shodno četiri parametra (stanovnici, učenici, površina kantona), za ove kantone koji imaju povlašten status, pondere, njihovi parametri se množesa tim povlaštenim koeficijentima, pa se onda sve što dobiju po regularnim parametrima, naprimjer, što dobije Sarajevski kanton, njemu se sve to dodatno udupla. Onom u Posavini ide puta 1,5. Ponder je ustvari koeficijent, broj, sa kojim se množe ovi osnovni parametri, i onda se dobije izračun koliko novca će dobiti taj određeni kanton.

Dodaje da u grubim interpretacijama stanovnik Sarajeva vrijedi kao dva stanovnika u drugim kantonima.

Kanton Sarajevo ima više 150 miliona KM

- Ja ne bih koristio tako grube interpretacije i nama takve intrepretacije štete u procesu razumijevanja suštine stvari. Jasno je da je Sarajevo najjači kanton i da Sarajevo, kada je u pitanju ubiranje PDV-a, indirektnih poreza, zaista mnogo sredstava prikupi. Međutim, ne smijemo zanemariti, osim ovih kriterija koje sam napomenuo i tih povlaštenih koeficijenata, da imate kantone u kojima je jaka industrijska proizvodnja, u kojima su veliki privredni giganti, u kojima se stvara nova društvena vrijednost, poput Tuzlanskog, Zeničko-dobojskog kantona. Mi generalno smatramo, kao predlagači ovog zakona, da je ovo samo jedan mali, ali prvi konkretniji korak koji se odnosi na izmjenu Zakona o pripadnosti javnih prihoda. Ovaj korak je potreban, ali nije dovoljan. I ja se slažem sa svima onima koji smatraju da bi Vlada FBiH trebala da napravi sveobuhvatnije izmjene ovog zakona. Dok to Vlada FBiH ne uradi, mi idemo sa našim zakonom koji se odnosi samo na to da se Sarajevskom kantonu, koji vuče najviše sredstava, taj povlašteni koeficijent reducira - govori Duvnjak i dodaje:

- Ja ne znam hoćemo li ga mi totalno ukinuti jer je tek javna rasprava pred nama. Bit će zanimljivo poslušati argumentacije. Jedni smatraju da ga treba totalno ukinuti, drugi da ga ne treba dirati, a treći da treba do neke mjere reducirati, možda na 1,3 do 1,5. To su sve paušalne ocjene. U naredna dva mjeseca treba da prođe rasprava, da vidimo argumente svih, Federacije, kantona, stavove stručne javnosti i onda mi predlagači ćemo organizirati sastanak i analizirati stavove i zaključke sa javne rasprave i odlučiti šta i kako dalje.

Upitali smo koliko u novcu iznosi ponder za Kanton Sarajevo.

- To je negdje 150 miliona KM. Kada bi ponder bio smanjen sa dva na jedan, to je manje 150 miliona KM. Ako se reducira na 1,5, onda bi to bilo nekih 75-80 miliona, na godišnjem nivou, s tim da se to onda raspodjeljuje ostalima. Mi kao predlagači smatramo da se Kantonu Sarajevo ne smije ugroziti finansijska stabilnost i normalno funkcioniranje i da naša namjera nije bila, kako su je okarakterizirali pojedinci, vrlo paušalno i na jedan neprimjeren način poput delegata Elmedina Konakovića. Ali smatramo da Sarajevo mora razumjeti ostatak Bosne i Hercegovine na način da se osigura fer i pravednija raspodjela od postojeće na način da se malo dalje gleda i u budućnost ove zemlje i svih dijelova. I smatramo da nije interes i Sarajeva da danas-sutra u Sarajevo i oko njega dođe živjeti milion ljudi. I da je interes i Sarajeva da se ravnomjerno razvijaju i Krajina, Podrinje, Posavina, zenički bazen, tuzlanski, travnički bazen i Hercegovina svakako. Da je i interes Sarajeva taj ravnomjerni ekonomski razvoj i da je interes bh. prijestolnice da shvati, da kao resursno jak kanton, jaka regija, ima obavezu da pomogne i one koji su resursno slabiji - naglašava Duvnjak.

Ukidanje pondera 2 veliki udar na budžet

Dodaje da inicijative o izmjeni Zakona o pripadnosti javnih prihoda postoje od prije sedam godina.

Danas je u Kantonu Sarajevo održana prezentacija na kojoj su ekonomski stručnjaci govorili o utjecaju promjene načina raspodjele javnih prihoda u Federaciji Bosne i Hercegovine.

Ranije je ministar finansija KS Davor Čičić izjavio kako bi za Kanton Sarajevo ukidanje pondera 2 bilo veliki udar za budžet i sve javne funkcije. Kanton Sarajevo bi dobio 100 miliona KM manje prihoda.

On je podsjetio da je Ekonomski institut u Sarajevu još 2015. godine izradio studiju koja je pokazala da bi oko 100 miliona KM prihoda od indirektnih poreza, koji se ovdje ostvaruju po ekonomskim kriterijima kao što su učešće u krajnjoj potrošnji, prijavljenom prihodu i ostvarenoj dodanoj vrijednost, trebali pripadati Kantonu Sarajevo. Sada se tih 100 miliona KS prelijeva drugim kantonima, prema kriterijima iz važećeg Zakona.