open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Vijeće ministara BiH u utorak
Forto šalje odluku o privremenom finansiranju BHANSA-e, sindikat upozorava: Nemojte nas prisiliti da zatvaramo aerodrome
Ako ne bude riješeno privremeno finansiranje BHANSA-e, koji je kolateralna šteta spora Vlade RS-a sa Viaductom, BiH bi izgubila značajne prihode, a potencijalno i kontrolu nad svojim nebom koju onda možda više nikad ne dobije
AUTOR: M. R. S.
17.04.2025. u 12:53
get url
text
Edin Forto
Edin Forto
Pripremio sam odluku o privremenom finansiranju Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) za sjednicu Vijeća ministara Bosne i Hercegovine u utorak, čime bi ugasili požar u smislu funkcioniranja ove institucije, kazao je danas ministar komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Edin Forto, nakon sastanka s predstavnicima reprezentativnih sindikata BHANSA-e. 
Dodao je da ako ne bude riješeno privremeno finansiranje BHANSA-e, koja se našla u problemu i kolateralna je šteta duga koji je napravila Vlada RS-a prema slovenačkom Viaductu, onda BiH može pretrpjeti štetu koja nadilazi 110 miliona KM, koliko potražuje Viaduct. 
Upozorio je da bi u tom slučaju BiH izgubila značajne prihode, a potencijalno i kontrolu nad svojim nebom koju onda možda više nikad ne dobije. 
- Dva su problema u vezi s blokadom BHANSA-e. Jedan je činjenica da je jedna firma iz Slovenije u međunarodnom arbitražnom postupku pobijedila BiH za dug koji je proizvela Vlada RS-a. BHANSA je kolateralna šteta. Jedan problem je kako će BiH sada uspostaviti presedan isplate ovakvih presuda imajući u vidu da postoji još nekoliko arbitražnih procesa koji su daleko po iznosima veći od ovog. To su stotine miliona eura. Kako sada riješimo ovaj dug, kako ga otplatimo, to će uspostaviti presedan za sve buduće.
Drugi problem je činjenica da ako ne riješimo privremeno finansiranje BHANSA-e, BiH može pretrpjeti štetu koja nadilazi 110 miliona. Ako obustave rad i bude procjena iz evropskih institucija koje se bave ovim sektorom da BHANSA neće biti u mogućnosti izvršavati, BiH će izgubiti ogromne prihode i potencijalno kontrolu nad svojim nebom i povratak te kontrole, ako bude deblokiran račun BHANSA-e, može trajati godinama, a možda ga nikad ne dobijemo. Veliki je rizik i za sva četiri aerodroma, da izgube mogućnost da rade letove - rekao je Forto.
Kazao je da je zato na Vijeću ministara BiH insistirao da Vijeće ministara nekog zaduži da pripremi odluku o privremenom finansiranju BHANSA-e, te da su zadužili njega.
- Odluka je u nacrtu, nakon konsultacija sa Uredom za zakonodavstvo i još nekih, uputit ću je ka Vijeću ministara za sjednicu u utorak u nadi da će svi pokazati dovoljno razuma da je usvoje. Ako se usvoji, i bude dovoljno novca, a mislim da će biti, ugasili smo požar dok se ne riješi uspostava presedana - dodao je Forto.
Pojasnio je da bi to bila neka vrsta pozajmice BHANSA-i koja bi prvog dana kada im bude deblokiran račun, vratila sredstva u budžet BiH. BHANSA-i je, naime, Eurocontrol blokirao sredstva na osnovu zahtjeva Viaducta. 
Forto je ukazao da je novac ove agencije u Briselu zamrznut, stoji na računu, nije trajno uzet.
- Ne krijem da nisam veliki ljubitelj sindikata u državnom sektoru, ali u ovom slučaju podržavam zahtjeve sindikata. Ne samo zbog plaća nego se dovodi u rizik cijela BiH - napomenuo je Forto.
Kada je riječ o načinu izmirenja duga RS-a i uspostave presedana, Forto je kazao da je to danas RS, a sutra može biti neki kanton, te da je važno proizvesti sistem u kojem će onaj ko je proizveo štetu to i platiti.
Na pitanje o odgovornosti, Forto je odgovorio da ovo nije šteta samo po budžet već je šteta za Bosnu i Hercegovinu koju je je teško izmjeriti u smislu narušavanja ugleda ako izgubimo kapacitet kontrole neba.
- Za to sam da se pokrene krivična odgovornost onih koji su doveli da dug naraste i da smo blokirani - dodao je Forto.
Stava je da je više načina da sve bude sistemski riješeno.
- Imali smo žustru raspravu u Vijeću ministara BiH, na jednoj strani ja i Konaković, na drugoj neki drugi ministri. Mogu se raspodijeliti sredstva kapitalnih ulaganja koja su neutrošena. Ona stoje. Mora biti način da se zakonom o budžetu, koji se donosi svake godine, sredstva preraspodjele. U Kantonu Sarajevo sam upravo to radio. Dobili ste pare za projekat, niste ga pokrenuli, uzimamo novac i stavljamo za druge potrebe. To je opet šteta za državni budžet jer su to državna kapitalna ulaganja. Treba vidjeti kako skinuti novce s računa onog ko je štetu proizveo - rekao je Forto.
Vinko Malnar, predsjednik Sindikata kotrolora letenja u BiH, jednog od tri reprezentativna u BHANSA-i, istakao je da su kontrolori letenja dovedeni u situaciju koja nam nije prirodna - da se bave politkom.
- Naš je posao da svi koji letite iz BiH da to bude sigurno. BHANSA je samofinansirajuća neprofitna agencija koja uveze 85 miliona KM godišnje, 20 miliona KM uplati u entitete za razne dopsinose. Ovom odlukom nazire se kraj agonije zvane finansiranje BHANSA-e. Ako se ne riješi ovaj problem, ne dolaze u pitanje samo naše plaće, nije samo pitanje naših plaća već vitalnih instrumenata koji su potrebni da avion može letjeti, počev od radara, instrumenata za koje trebaju međunarodni certifikati koji se moraju platiti, a od kojih novaca - dodao je Malnar.
Upozorio je da, ako odluka o privremenom finasniranje ne bude usvojena u Vijeću ministara BiH, poduzet će sve mjere koje su im zakonom dozvoljene, a razmatra se i opcija štrajka. 
- Nemojte nas dovoditi u situaciju da dođemo u ćošak, da uskraćujemo usluge pružanja kontrole letenja, da zatvaramo aerodorme - dodao je.
Malnar je rekao i da im je umanjena martovska plaća za 20 posto, ali da neće dopustiti da 1. jula bude trajno smanjena osnovica. 
- Novac koji nam se umanji bit će nam vraćen do ne daj Bože eventualnog smanjenja osnovice na koju nikad nećemo pristati - ukazao je Malnar.
comment
prikaži komentare (0)
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.