Poddionica Tunel Kvanj – Buna finansirat će se iz sredstava osiguranih kod Evropske investicijske banke (EIB) u visini od 100 miliona eura. Pored toga, aplicirano je i za bespovratna sredstva EU-a putem Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF).

Kinezi već grade u Hercegovini, na poddionici Počitelj – Zvirovići. U novembru prošle godine, prilikom polaganja kamena temeljca, ambasador Kine Ji Ping je izjavio:

- To je prvi infrastrukturni projekt koji realiziraju kineske kompanije u Federaciji BiH. Također, ovo je i prvi autoput i most koje grade kineske firme u BiH.

Rade, rade i samo rade, ponekad prirede vatromet

Neposredno prije pojave koronavirusa u BiH, u februaru ove godine Ji Ping je posjetio gradilište i znakovito poručio kako je uspostavljena dobra privredna komunikacija između Kine i BiH te se nada još većem broju projekata u budućnosti između ovih dviju zemalja. Tako je južni dio BiH dobio svoju malu "kinesku provinciju", uz onu koja već nešto duže postoji na izgradnji Pelješkog mosta.

Međutim, zabrinjava što su pojedine firme koje rade ili žele raditi u BiH na crnoj listi Svjetske banke i Razvojne banke Afrike. Na ovim listama su se našle uglavnom zbog korupcije, objavila je federalna.ba.

Na sumnjive reference građevinskih kompanija iz Kine svojevremeno su upozoravali i mediji u Sloveniji. Mediji u toj državi su ukazivali i na niske cijene se kojima kineske komanije nastoje osvojiti tržište.

Susjedi u Hrvatskoj su unaprijed trljali ruke, očekujući da će radnici iz Kine nemilice trošiti po Pelješcu. Prevarili su se. Prema pisanju hrvatskih medija, Kinezi rade, rade i rade, a ono malo slobodnog vremena provode u montažnim barakama gdje imaju sve što im je potrebno za život, naravno i kuhinju. Nisu primjetni, osim onda kada završe neki značajniji dio posla što proslave vatrometom.

Evropska komisija je u ovaj projekt uložila 357 miliona eura bespovratnih sredstava od ukupno 420 miliona koliko bi trebali iznositi troškovi. Briselu nije baš bilo drago što se Hrvatska opredijelila za kineske izvođače iza kojih u pravilu stoji komunistički državni aparat. Kinezi u ponudama na sto stavljaju niže cijene od uobičajenih čime žele stvoriti svojevrstan monopol na tržištu građevinarstva u ovom dijelu Evrope. I bh. stručnjaci upozoravaju da nižim cijenama od uobičajenih Kinezi ostvaruju monopol na tržištu. 

- Mislim da mi imamo odlične kompanije. Na neki način je mnogo lakše kontrolisati efikasnost i rad u tome šta rade i kako rade, nego kada su to u pitanju kompanije koje su nekoliko desetaka hiljada kilometara daleko, pa onda praktično nemamo nikakvu sigurnost u realizaciji projekata za koje smo im ugovor dali i vrlo često i platili - podsjeća ekonomist Zoran Pavlović, prenosi nap.ba

S druge strane, Muhamed Zlatar, nekadašnji dekan Građevinskog fakulteta u Sarajevu, smatra da Kina ima veliki potencijal, ali se i pita kakav je interes ogromne kineske građevinske operative na tako malom prostoru kakav je BiH.

- Posljednjih 20 godina napravili su čudo. Bio sam u Šangaju, uvjerio sam se u to na licu mjesta. Mnoge države nisu uradile takav obim posla ni za 100 godina. U svakom slučaju, njihova građevinska operativa je izuzetno kvalitetna i iskusna, vrijedan su i disciplinovan narod, i možda što je najvažnije, jeftiniji su od odnosu na većinu kompanija koje dolaze iz Zapadne Evrope. Zato se njih boje Evropljani. Autoceste, mostovi, tuneli, brza željeznica, megagrađevine…, oni su u stanju uraditi po najvišim standardima. No, logično je pitanje zašto dolaze u BiH? Kakav interes kineski građevinci, ali i njihova država imaju na ovako malom prostoru kao što je BiH. Zasad ne znamo odgovor. Možda je kod njih u Kini neki zastoj, teško je reći – kaže Zlatar.

Vrijeme kada se svaka marka treba čuvati 

Kinesko osvajanje BiH može utjecati i na smanjenje angažovanja bh. građevinskih firmi. Kompanija HEEZ Gradnja radila je Koridoru Vc na dionici puta Sarajevo – Zenica.

- Da, bili smo angažovani. Što se tiče kineskih građevinskih firmi u BiH, imam informacije da im ne ide baš kako su planirali. Mislim da su se Autoceste FBiH zaštitile stavkama u ugovoru i da za njih neće biti problema.

Kinezi dobijaju poslove uz obrazloženje da bh. firme nemaju reference. Nisam baš siguran u to. Imamo nekoliko kompanija koje bi udružene mogle izvoditi radove na Koridoru Vc. Mislim da imamo taj kapacitet. Kinezi dobiju posao, narodski rečeno "pokupe kajmak", pa onda angažuju naše firme kao podizvođače. Oni nose veliki novac iz BiH, nama ostaje sića. Kada mi radimo kompletan posao, novac ostaje ovdje i ulaže se u zapošljavanje, zdravstvo, infrastrukturu… Došlo je vrijeme da svaku marku moramo čuvati – ističe Azmir Husić, vlasnik HEZZ Gradnje, u javnosti poznatiji kao gazda fudbalskog bh. premijerligaša Tuzla Cityja.